NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Going Open – Policy och rekommendationer, JRC 2018

Europeiska Kommission Joint Research Center  (JRC) har släppt två nya rapporten om Open Education. Dena ena handlar om Going Open och policy rekommendationer, den andra om policy ansatser i 28 EU medlemsländer, Läs om Sverige sid 127-130.

Läs meer och ladda hem rapporterna

 

Going Open: Policy Recommendations on Open Education in Europe brings policy recommendations at regional, national and EU levels to foster open education in all education sectors. The report can be found at http://bit.ly/openedupolicies . This study drew upon different sets of data to design the policy recommendations, to include:  data provided by ministries, literature in the field, data gathered during the workshop in Seville, and data  discussed at the UNESCO  – European expert consultation, which took place in Malta in 2017 as part of the II UNESCO OER World Congress –occasion in which the JRC coordinated the discussion on policies.

Policy Approaches to Open Education – Case Studies from 28 EU Member States provides an analysis of current policies on open education across Europe. The report can be found athttp://bit.ly/policyapproaches. For this report, ministries of education, science and technology have been approached to present and discuss their current and planned open education policies. The policies are categorised and analysed against the 10 dimensions of open education of the OpenEdu Framework.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This