Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...
Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...
Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...
”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...
UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
IT- och energiminister Anna-Karin Hatt har på Linneuniversitetet i Kalmar diskuterat regeringens digitala agenda och hur den kan tillämpas regionalt. Högskolerektorer på tre campus har tidigare noterat att I agendan saknas beskrivningen av samspelet mellan modern teknik och högre utbildning. Allt större del av livet sker på nätet skriver tidningen Barometern. Det är därför en naturlig utveckling att också en allt större del av den högre utbildningen sker genom nätstudier. SVERD håller med om att det är ett bra skäl till varför beskrivningar om nätstudier och onlinelärande bör finnas med i den digitala agendan. Läs mer här