NY

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Hur förbereder lärarutbildningarna för arbete i den kommunala vuxenutbildningen? Redovisning av ett regeringsuppdrag

Bilden av hur lärosätena förbereder studenterna för arbete inom komvux är tydlig: förberedelserna är eftersatta. Det finns brister i både yrkeslärarutbildningen och ämneslärarutbildningen. Bristerna gäller innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan, den verksamhetsförlagda utbildningen och de ämnesinriktade studierna. Läs mer här och ladda hem rapporten

Regeringen gav UKÄ i uppdrag att kartlägga och analysera hur universitet och högskolor inom ramen för ämneslärar- och yrkeslärarutbildningarna förbereder studenter för arbete i kommunal vuxenutbildning (komvux). Syftet med uppdraget är att ge en översiktlig nationell bild och bidra till lärosätenas kvalitetsarbete.

UKÄ ser ett behov av initiativ och åtgärder inom flera områden och på olika nivåer. Vi föreslår bland annat:

  • en bred översyn av lärarutbildningen tillsammans med ett omtag i synen på en lärares utbildning och yrkesliv
  • en justering av examensmålen för yrkeslärar- och ämneslärarutbildningarna
  • att Skolverket får uppdrag och resurser för att beställa kompletterande utbildning för lärare inom komvux.

Vi rekommenderar lärosätena

  • att öka alla studenters kännedom om vilka behörigheter de får i och med sin examen
  • att verka aktivt för att erbjuda studenterna att genomföra sin VFU inom vuxenutbildningen
  • att öka utbytet och samverkan med vuxenutbildningen
  • att utse personer med erfarenhet av vuxenutbildningen till programråd och andra beslutande och rådgivande organ
  • att uppmuntra praktiknära forskning och utvecklingsinsatser som vuxnas lärande.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This