NY

Ny generaldirektör för Skolinspektionen

Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Hur fungerar en blockkedja och vad är nyttan för verksamheten?

Blockkedjor är en av de stora trenderna och inte minst har pandemin gett blockkedjan extra fokus. Men vad är en blockkedja, hur fungerar de och vilken är nyttan? Voister förklarar.

Tänk dig en kedja av olika informationsblock där en logg av någon form av transaktion är lagrad i varje block. Förutom själva informationen finns ett digitalt fingeravtryck som verifierar blockets innehåll samt spår av föregående block. Blocken är krypterade med anonymiserade nycklar och lagras på distribuerade nätverk där de hela tiden kontrolleras av alla vilket ger total transparens. Blocken är helt innehållsoberoende vilket innebär att du kan koda in vilken information du vill i blocken. Läs mer här

Se hur det fungerar här

Det har börjat diskuteras också hur Blockchain kan användas inom Öppna lärresurser/Open Educational Resources (OER) och hur OER kan användas för Blockchain. Detta diskuterade t. ex av UNESCO OER Chair Professor Rory McGreal på OEGlobal2021 under denna veckan 27september-1 oktober 2021. This paper focuses on the benefits and challenges of implementing Blockchain technology in support of OER. To date, there has been no efficient means of disseminating OER allowing for maximum availability. Blockchain can effectively support accessibility to OER, housed in publicly available, distributed global knowledge network. Blockchain can also be used to address some of the significant concerns that faculty have expressed regarding OER (eg. Fear of adaptation; no attribution). OE_Global_2021_paper_12_Mc Greal

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This