NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Internationalisering genom Collaborative Online International Learning (COIL)

Jon Rubin, grundare av SUNY Center for Collaborative Online International Learning (The COIL Center) och konsult för COIL-interested universities hävdar att distansutbildning och online utbildning idag enbart är envägs kommunikation. Dvs det är kurser som erbjuds från ett lärosäte och med det lärosätes akademiker och professorer. Han säger att:

”Today, most online, blended and distance learning course models are uni-directional. That is, an institution, a program or a professor builds a course and makes it available to his or her students. These students can respond to the online content provided to them, but their local knowledge is usually not sought out, nor can they easily discuss their cultural perspective regarding the topics at hand because very few online courses see intercultural exchange as a goal or learning objective. Therefore, most online courses do not serve to deeply connect the world, any more than does television.”

Därför hävdar han att vi genom COIL kan göra mer:

Instead, they broadcast the concepts of the course producer to others – irrespective of who and where their students are. We can do more and we should do more to build true online bridges to other cultures and we can accomplish that through COIL linkages.”

”COIL is an emerging pedagogy which re-purposes online education so that it serves a new goal – that of providing meaningful international experiences for university students. Many students will have careers in which they must work with other nationalities or with clients or partners in other countries, often at a distance or as part of virtual teams. But very few institutions teach the skills needed to be successful in this emerging workplace.”

Läs heal blogposten från ICDEs blog här

JonRubin kommer att vara på plats på ICDEs världskonferens 2017 i Toronto och ett nätverk med COIL advocate har redan bildats.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Internationaliseirng genom Collaborative Online International Learning (COIL) | Namn på webbplatsen - […] Internationaliseirng genom Collaborative Online International Learning (COIL) […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This