NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Internationalisering genom Collaborative Online International Learning (COIL)

Jon Rubin, grundare av SUNY Center for Collaborative Online International Learning (The COIL Center) och konsult för COIL-interested universities hävdar att distansutbildning och online utbildning idag enbart är envägs kommunikation. Dvs det är kurser som erbjuds från ett lärosäte och med det lärosätes akademiker och professorer. Han säger att:

”Today, most online, blended and distance learning course models are uni-directional. That is, an institution, a program or a professor builds a course and makes it available to his or her students. These students can respond to the online content provided to them, but their local knowledge is usually not sought out, nor can they easily discuss their cultural perspective regarding the topics at hand because very few online courses see intercultural exchange as a goal or learning objective. Therefore, most online courses do not serve to deeply connect the world, any more than does television.”

Därför hävdar han att vi genom COIL kan göra mer:

Instead, they broadcast the concepts of the course producer to others – irrespective of who and where their students are. We can do more and we should do more to build true online bridges to other cultures and we can accomplish that through COIL linkages.”

”COIL is an emerging pedagogy which re-purposes online education so that it serves a new goal – that of providing meaningful international experiences for university students. Many students will have careers in which they must work with other nationalities or with clients or partners in other countries, often at a distance or as part of virtual teams. But very few institutions teach the skills needed to be successful in this emerging workplace.”

Läs heal blogposten från ICDEs blog här

JonRubin kommer att vara på plats på ICDEs världskonferens 2017 i Toronto och ett nätverk med COIL advocate har redan bildats.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Internationaliseirng genom Collaborative Online International Learning (COIL) | Namn på webbplatsen - […] Internationaliseirng genom Collaborative Online International Learning (COIL) […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This