NY

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Internationella utbildningsdagen 24 januari 2022

International Day of Education 24 jan 2022

Education is a human right, a public good and a public responsibility.

The United Nations General Assembly proclaimed 24 January as International Day of Education(link is external), in celebration of the role of education for peace and development.

On 24 January 2022, we will be celebrating the fourth International Day of Education under the theme “Changing Course, Transforming Education”. As it was detailed in  UNESCO’s recent global Futures of Education report, transforming the future requires an urgent rebalancing or our relationships with each other, with nature as well as with technology that permeates our lives, bearing breakthrough opportunities while raising serious concerns for equity, inclusion and democratic participation. Läs mer här

Without inclusive and equitable quality education and lifelong opportunities for all, countries will not succeed in achieving gender equality and breaking the cycle of poverty that is leaving millions of children, youth and adults behind.

Today, 258 million children and youth still do not attend school; 617 million children and adolescents cannot read and do basic math; less than 40% of girls in sub-Saharan Africa complete lower secondary school and some four million children and youth refugees are out of school. Their right to education is being violated and it is unacceptable.

Reimagining our futures together: a new social contract for education - World | ReliefWeb

In  these  exceptional  times,  business  as  usual  is  no  longer  an  option.  If  we  are  to  transform the future, if we are to change course, we must rethink education.  This means forging a new social contract for education, as called for by the UNESCO report  on  the  Futures  of  Education,  released  last  November.  We  need  to  repair  past  injustices and orient the digital transformation around inclusion and equity. And we need education  to  fully  contribute  to  sustainable  development  –  for  instance,  by integrating environmental education in all curricula and by training teachers in this field.” – Audrey Azoulay, UNESCO Director General, on the occasion of International Day of Education 2021.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This