NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

KK-stiftelsen vill främja e-Strategier för nätbaserad högre utbildning

kks200
Genom nätbaserade lösningar och mobil utbildningspedagogik står den högre utbildningen och forskningen mitt i en revolution av metoderna för kunskapsutveckling.

Studenter är idag såväl ungdomar på lärosätenas campus som förvärvsarbetande personer som efterfrågar kompetensutveckling p.g.a. den snabba utvecklingen i samhället och ökad internationell konkurrens i allt fler branscher.

Beprövade nätbaserade erbjudanden på grundläggande utbildningsnivå kommer successivt att kompletteras och ersättas av nästa generations e-lösningar. Befintliga erbjudanden, som olika nationella nätkurser och massbaserade nätkurser (MOOCs), har ofta svag koppling till den dagliga kärnverksamheten inom kompletta miljöer med profilerad forskning och utbildning.

Här förutspås en genomgripande förändring där utbildning på avancerad nivå, som utvecklas i samklang med forskningen, ges större utrymme. Sådan utbildning kommer att kunna erbjudas och genomföras oberoende av tid och rum.

De konkurrenskraftiga kompletta forsknings- och utbildningsmiljöer i Sverige som bedriver forskning som är väl integrerad med såväl utbildning som kompetensutveckling, kommer att behöva ligga i framkant vad gäller högre utbildning på nätet. Det avgörande blir om lärosätena och deras externa samarbetspartners tar sig an uppgiften att utveckla strategier för att tillvarata teknologins potential för att utveckla morgondagens nätbaserade utbildningsverksamheter.

I denna utveckling kommer KK-stiftelsen att agera för att lärosätena i målgruppen och deras samproduktionspartners i näringslivet ska kunna bygga på, och vidareutveckla, de styrkor man besitter idag.

Sverige ligger för närvarande långt efter de länder vi gärna jämför oss med i övrigt inom forskning och högre utbildning. KKstiftelsens saknar möjligheter att stå för hela den utveckling som behövs i det svenska universitets- och högskolesystemet.

För att uppmuntra möjligheterna till att utnyttja nätbaserat lärande för samproduktion av kunskap uppmanar KK-stiftelsen Regeringen att sammanställa redovisningar från landets lärosäten av deras e-Strategier. Man vill även veta hur dessa strategier kommer att implementeras i lärosätenas forsknings- och utbildningsstrategier. Extra budgetmedel från Regeringens sida behövs för att underlätta och påskynda denna utveckling.

Läs hel initiativet här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This