NY

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Komvux behöver utvecklas för nya behov i samhället

Komvux behöver utvecklas för nya behov i samhället” fastslår utredarna i Komvuxutredningen.

  • Skollagen förtydligas så att det framgår att komvux utgör en del i arbetsmarknadens kompetensförsörjning och förberedelser till fortsatta studier.
  • Urvalsreglerna till komvux ändras så att det inte längre är den med minst utbildning som ska ha förtur vid urval utan individer med störst behov av utbildningen.
  • Gymnasieskolans sex studieförberedande program slås ihop inom komvux till tre bredare studieområden och gymnasiearbetet ersätts av ett bredare komvuxarbete. Detta förenklar för personer med äldre eller brokig utbildningsbakgrund att få ihop en examen.
  • En del lärosäten bör enligt utredningen erbjuda en profilering mot komvux i sin lärarutbildning samtidigt som möjligheterna till kompetensutveckling för professionen ska stärkas. Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram ska kompletteras så att de blir mer relevanta för vuxenutbildningen.
  • Särvux blir en del av komvux och byter namn till särskild utbildning. På det sättet inkluderas dagens särvuxelever tydligare i komvux. Samtidigt föreslås en möjlighet för personer utan diagnos att vid behov kunna delta i de kurser som utgörs av särskild utbildning. Då ökar möjligheten till individanpassning av komvux.
  • Personer med intellektuell funktionsnedsättning ges ökade möjligheter till fortsatt utbildning efter särvux. Baserat på internationella erfarenheter pekar vi på ett flertal möjligheter till fortsatt utbildning inom komvux, folkhögskola, yrkeshögskola och högskola för denna målgrupp.
  • Betygsrätt införs som ett krav för att enskilda anordnare ska få bedriva vuxenutbildning på entreprenad. Kraven för betygsrätt för utbildning motsvarande komvux skärps så att de överensstämmer med kraven på komvux.
  • Betygsskalan för grundläggande komvux, sfi och grundläggande särvux förenklas. På dessa nivåer är betyg inte någon grund för behörighet eller urval till vidare studier. På så sätt minskar lärarnas arbetsbörda med onödiga betygsbedömningar vilket lämnar mer tid till undervisning.

Det betänkande som i dag överlämnas har flera viktiga delar som inte återgetts här. Det viktigaste är dock att betänkandet lägger en möjlig grund till ett komvux i tiden där vuxenutbildningen samlas i en gemensam organisation.

https://www.dn.se/debatt/komvux-behover-utvecklas-for-nya-behov-i-samhallet/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This