NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Komvuxlärarna ska bli bättre

Trots att komvux har fler elever än hela gymnasieskolan så får inte lärare den utbildning som de behöver för att klara utmaningen att undervisa vuxna elever.

Bristerna gör att regeringen har gett Universitetskanslersämbetet uppdraget att utreda hur lärarutbildningarna ska bli bättre.

Regeringens har gett uppdrag till Universitetskanslersämbetet, UKÄ, att kartlägga och analysera hur universitet och högskolor inom ramen för ämnes och skollärarutbildningen bättre ska förbereda lärarstudenterna för att arbeta inom komvux.

Att lärarutbildningen har stora brister framkom i rapporten Redo för komvux som Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet, lade på regeringens bord i somras. Lärosätena bryter mot högskoleförordningen genom att inte följa de styrdokument som finns, skriver han i rapporten.

Läs mer i Dagens Nyheter här:

Länk till Regeringens sida

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This