NY

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Konferens – Digitalt innehåll skapar flexibelt lärande

Välkommen till VKF:s konferens tisdagen den 25 april 2017

Med en ökad pedagogisk digital kompetens kan vissa lärare i högre utbildning använda och/eller skapa digitala läromedel. Sådana läromedel kan vara videofilmer om ett specifikt innehåll som tillgängliggjorts av andra lärare över internet eller i form av egenproducerat läromedel. Än mer sofistikerade interaktiva former, såsom datorspel för lärande, skapar en undervisning som benämns ’spelifiering’. Oavsett digitalt innehåll kan alla lärare i akademin utveckla en varierad och studentaktiv undervisning som komplement till andra undervisningsmetoder. Samtidigt ställs flera frågor om vad som krävs av lärare i högre utbildning och vad som gör skillnad för såväl studenters lärande som för deras egen lärargärning.

För att öka förståelsen för de didaktiska villkoren med digitalt innehåll av olika slag inbjuder VKF utvalda lärare att berätta om sin undervisning och den pedagogiska skicklighet som de tillägnat sig. Utgångspunkten för VKF-konferensen handlar om att diskutera och ha ett kollegialt utbyte om det digitala innehållets betydelse och didaktikens förändrade villkor i skapande av ett flexibelt lärande.

Konferensen vänder sig till undervisande kollegor vid samtliga VKF:s lärosäten med syfte att utveckla undervisningen samt inspirera konferensdeltagare till att utforma flexibla former i framtida kursupplägg inom högre utbildning.

Västsvenska Kontaktnätverket för Flexibelt lärande (VKF) är ett nätverk som arbetar för att främja kunskapsdelning och erfarenhetsutbyten mellan lärare i högre utbildning. Tillsammans delar vi intresset för frågor som rör lärande och undervisning med stöd
av digitala verktyg samt internetbaserade lärmiljöer.

Anmälan här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This