När RISE, Research Institutes of Sweden och UR, Utbildningsradion, anordnade konferensen Skola Hemma, En digital konferens som följer upp projektet Skola hemma och diskuterar lärdomar och utmaningar i samband med distansundervisning i Sveriges skolor under coronakrisen våren 2020 deltog Swedish Edtest och presenterade hur man kan tänka när man väljer, testar och utvärderar digitala lärresurser. Här finns inslaget på UR play https://urplay.se/program/217556-ur-samtiden-skola-hemma-vad-tar-vi-med-oss-framat-att-valja-och-vardera-digitala-larresurser
Bland övriga talare fanns utbildningsministern Anna Ekström, gymnasieelever, forskare och lärare. Tillsammans gav de såväl det politiska perspektivet att regelverket kring distansundervisning behöver uppdateras som de praktiska tipsen om hur man gör i vardagen för att ge varje elev det hen behöver.
Under Swedish Edtest presentation ställdes många frågor från publiken som framförallt undrade över hur elever deltar i tester och på vilket sätt metoden och testerna är förankrade i forskning.
Metodstödet är kärnan i Swedish Edtest och är ett stöd för att identifiera vad som ska testas och varför. Metodstödet grundar sig i didaktisk forskning men är utformat så att det går att använda i den komplexa vardag som utbildning sker i. Just nu finns den första versionen här och under året testar vi och utvecklar stödet ytterligare.