NY

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum

Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för decentraliserad utbildning hos lokala lärcentra.
Sverd och projektet Nya vägar är med i debatten.
Delta på plats (anmälan) eller digitalt via zoom.
Tänk på att det tar tid att ta sig in via säkerhetskontrollen så du bör vara vid ingången senast 07.20.
När: Torsdag 13 februari kl. 08:00 09:00 (Kaffe och smörgås serveras från 07.30)
På plats: Riksdagen sal RÖ2:10, entre Norrbro 1A. Insläpp från 07:30. Länk till anmälan på plats. 
Digitalt  (ingen anmälan) via Zoom – länk till möte.
Mötes Id: 668 9771 6328
Lösenord: 1
Hållpunkter
07.30 – 08.00 Frukost serveras i anslutning till salen och Zoom-mötet startar vid runt 07.50.
08.00 Startup och välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som är värdar.
08.05 Info från Nitus och ordf. Lars-Uno Åkesson med definiering av Lärcentras utmaningar i Sverige med fokus på finansieringsfrågan, ev. inkl. en input från ett lokalt lärcentrum.
  • Kostnader förknippade med decentraliserade utbildningar
  • Kostnader förknippade med det ökade antalet distanstentander med olika behov samt högskolors höjda krav på digitaliserade examinationsformer i olika system mm.
08.15 Input från SVERD ordf. Ulf Sandström Svenska riksorganisationen för distansutbildning (Kopplat till SVERDS utredning av decentraliserade utbildningar i Sverige)
08.20 Input från Nya Vägar och Jerry Engström
08.25 Lärosäten beskriver sina utmaningar kopplat till decentraliserade utbildningar, hur de ser på föreslagen finansieringsmodell och distanstentamen.
Lärsäten som deltar:
  • Linköpings universitet
  • Jönköping university
  • Kungliga tekniska högskolan
  • Uppsala universitet.
08.35 Diskussioner och frågor till politikerna.
08.50 Sammanfattning och hur går vi vidare.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This