NY

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärar- och förskollärarutbildningarna ska reformeras

Välutbildade lärare med förutsättningar att göra ett bra jobb är avgörande för att komma till rätta med problemen i skolan. I morgon planerar regeringen att tillsätta en utredning som ska föreslå hur antagningskraven till lärar- och förskollärarutbildningarna kan höjas, hur ämneslärarutbildningen kan stärkas samt hur utbildningarna kan få ett ökat fokus på ämneskunskap, kognitionsvetenskap och praktisk metodik. Läs pressmeddelandet här

Dagens lärarutbildningar infördes 2011. Mycket har dock förändrats sedan dess, både i skolan och i samhället i stort. Många nyexaminerade lärare känner att de inte har blivit tillräckligt förberedda för den kommande verkligheten ute i skolorna. Regeringen vill vända denna utveckling genom att reformera lärarutbildningarna.

– Lärarutbildningarna ska hålla toppklass. Här utbildas de som ska utbilda Sveriges barn och elever i framtiden. Därför behöver lärarutbildningarna anpassas efter de behov och förutsättningar som råder i dag. Större fokus ska läggas på ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper, kognitionsvetenskap och praktisk metodik. Studenterna ska vara väl förberedda för läraryrket när de lämnar utbildningen, säger utbildningsminister Mats Persson.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This