NY

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid.

– Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom yrket successivt minskat, säger Jessica Baldgrim, utredare på SCB.

De senaste tio åren har antalet utbildade lärare ökat med 25 procent, och 2024 fanns omkring 160 000 utbildade lärare i Sverige. Under samma period har antalet som arbetat som lärare också ökat, om än inte lika mycket.

År 2015 var andelen lärare som arbetade inom skolan 92 procent, medan den 2024 sjunkit till 89 procent.

– Arbetsmiljö och arbetsförhållanden är faktorer som kan påverka beslutet att lämna yrket, men vi behöver beakta fler faktorer för att förklara ökningen, säger Jessica Baldgrim.

Läs mer här på SCB

https://www.scb.se/pressmeddelande/larare-fortsatter-lamna-yrket/

 

Förra

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This