Lärare och förskollärare behöver ges bättre förutsättningar att kunna fokusera på sitt kärnuppdrag – undervisningen. Idag räcker ofta tiden för att planera och följa upp sin undervisning inte till. Samarbetspartierna vill nu ändra på det genom att reglera lärares och förskollärares undervisningstid samt tiden till planering och uppföljning.
– Lärare och förskollärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och är avgörande för barns och elevers lärande och utveckling. Därför är det viktigt att lärare och förskollärare får bättre förutsättningar att kunna fokusera på sin huvuduppgift, det vill säga undervisningen, säger skolminister Lotta Edholm.
Tiden för undervisning har inte varit reglerad sedan 1995. Att öka lärarnas undervisningstid har sedan dess många gånger blivit ett sätt att spara in på skolan. Det innebär att lärare ibland har så många undervisningstimmar att de inte har tillräckligt med tid att planera och följa upp sin undervisning. Detta stöds av rapporter från Skolverket, som visar att det som flest lärare anser att de har för lite tid till är att planera och reflektera över sin undervisning. Dessutom upplever många lärare en hög stressnivå i arbetet. Brister i arbetsmiljön leder till att lärare lämnar skolan.