NY

Ny generaldirektör för Skolinspektionen

Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

LifeComp Referensram från Joint Research Center (Europeiska Kommissionen)

En ny Framework från Joint Research Cent4r (Europeiska Kommissionen) om LifeComp Referensram

Personal, Social and Learning to Learn” was set as a key competence in 2018 by the Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. The LifeComp framework regards “Personal, Social and Learning to Learn” as a set of competences applying to all spheres of life that can be acquired through formal informal and non-formal education, and can help citizens to thrive in the 21st Century. These competences have been established following a thorough literature research and several consultations with experts and stakeholders. LifeComp has nine competences with three descriptors each. The framework is conceptual and non-prescriptive. LifeComp can be used as a basis for the development of curricula and learning activities fostering personal, and social development, and learning to learn. The description of the competences can help in exploring its implementation and be contemplated as the embryo of a continuous discussion with teachers and educational policymakers.

LifeComp tree of competences describes nine competences, organised in three areas: The "personal" area (green: P1, P2, P3), the "social" area (S1, S2, S3) and the "learning to learn" area (L1, L2, L3)

Läs rapporten här

LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence

Läs också Bloginlägg från SVERDs V ordförande  Ebba Ossiannilsson på I4Quality.se 

Source: Sala, A., Punie, Y., Garkov, V. and Cabrera Giraldez, M., LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence, EUR 30246 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2020, ISBN 978-92-76-19418-7 (online),978-92-76-19417-0 (print), doi:10.2760/302967 (online),10.2760/922681 (print), JRC120911

Today’s world is interconnected. And it’s changing rapidly. We all need to change and constantly adapt.

Adaptation requires us to develop new skills, new know-how, new competences.

We need to develop these competences throughout our entire life.

In May 2018, the Council of the European Union adopted a recommendation setting out key competences for lifelong learning.

Fundamental competences to adapt to a changing world

These competences are fundamental to

  • achieve personal fulfilment and satisfaction,
  • develop ourselves and relate to others,
  • learn how to learn and keep being employable.

They are also essential for our social inclusion and for our civic participation in society.

Following this recommendation, the JRC, in collaboration with the Commission department for Education, Youth, Sport and Culture (EAC), has developed LifeComp.

9 competences that can be learned by everyone

LifeComp is a framework to establish a shared understanding on the “personal, social and learning to learn” key competence.

It is a conceptual framework. It is non-prescriptive, and it can be used as a basis for the development of curricula and learning activities.

The framework wants to help people to unleash their dynamic potential, self-regulate their emotions, thoughts, and behaviours.

The aim is to build a meaningful life, cope with complexity, be thriving individuals, responsible social agents, and reflective lifelong learners.

LifeComp describes nine competences that can be learned by everyone in formal, informal and non-formal education.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This