NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt.

Den 1 juli 2021 skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande in i högskolelagen.
Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden.
Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp skriver Siv Engelmark i tidningen Curie.

Behovet av kompetensutveckling växer. Vi kommer att behöva fort- och vidareutbilda oss allt oftare – eller helt byta bransch – kanske till och med flera gånger under arbetslivets gång. Det är inte bara för att ökad digitalisering, klimatomställning, elektrifiering eller internationalisering förändrar arbetsmarknaden. Människor blir också allt friskare och kommer att behöva arbeta allt längre. Det är bakgrunden till att lärosätenas ansvar för att främja ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen.

Läs mer här: https://www.tidningencurie.se/nyheter/livslangt-larande-tvingar-larosatena-att-tanka-nytt

Bild från Pixabay.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This