NY

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Malmö digg-certar skolor

Malmö skattar skolornas digitala utveckling, både som ett stöd för skolorna och även för att driva på utvecklingen. Verktyget bygger på ett europeiskt samarbete och Malmö stad är drivande i Sverige. Läs mer här

– På Irland får skolor som har kommit till en viss nivå i sin digitalisering en flagga på skolgården som signalerar att det är en digitalt certifierad skola. Kanske att vi skulle ha något liknande i Malmö för de skolor som har kommit långt i sin digitaliseringsprocess, säger Martina Soomro, utvecklingssekreterare med inriktning IKT-pedagogik på Grundskoleförvaltningen i Malmö Stad.

FEM OLIKA NIVÅER

Malmös skolor har sedan 2018 ett upplägg som innebär att de skattar sin progression inom digitalisering utifrån en modell som tagits fram genom ett europeiskt samarbete.

Självskattningen behandlar de fem områdena ledarskap och planering, digitala verktyg i undervisningen, professionell fortbildning, kulturen kring skolans digitalisering och digitala resurser och infrastruktur. Det handlar om alltifrån hur digitala verktyg används i klassrummet till stabilitet i nätverket.

Därefter hamnar skolan på en av de fyra nivåerna, påbörjad, aktiverad, trygg eller välutvecklad.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This