Under 2020 var Kunskapsförbundet snabbt i gång med distansundervisning för gymnasie- och komvuxelever i Trollhättan och Vänersborg. Nu blir de goda erfarenheterna viktiga verktyg för att vässa den fortsatta hybridundervisningen.
– Det händer alltid något inom digitalisering hos oss och nu har det varit mycket fokus på hybridundervisning. När pandemin slog till var vi ganska väl rustade på gymnasiesidan. Alla elever har en pc eller Google chromebook och vi hade lärplattform och digitala verktyg på plats, säger Tomas Alebro, ikt-pedagog på Kunskapsförbundet som driver Komvux och tre gymnasieskolor i Trollhättan och Vänersborg.
Tomas Alebro, Kunskapsförbundet. Foto: Fredrik Kron/Voister
– Nu jobbar vi för att förvalta de goda metoder som utvecklades under pandemin. Hybridundervisningen har blivit en sådan vidareutveckling och kanske framför allt för vuxenutbildningen där det är lite friare vad gäller undervisningstid och annat.