Igår den 7 februari 2023 presenterade OECD Direktör Andreas Schleicher rapport om Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll? https://www.oecd.org/coronavirus/en/education-equity
Demografiska förändringar, migration och ökande ojämlikheter är bara några av de stora globala utvecklingarna som resulterar i större mångfald bland elever och studenter. Detta innebär nya utmaningar för beslutsfattare inom utbildningspolitiken när de försöker bättre förstå dess inverkan på deras utbildningssystem. Finding Strength through Diversity, publicerad den 31 januari 2023, presenterar ett allmänt ramverk för att studera mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning, och analyserar fem nyckelområden: styrning, resurser, kapacitetsuppbyggnad, insatser på skolnivå samt övervakning och utvärdering. OECD:s senaste rapport ger exempel på god policy och praxis, samt policyråd om att främja mer rättvisa och inkluderande utbildningssystem
De första fem åren av livet är en tid med stora möjligheter. Barn lär sig i en snabbare takt än någon annan tid i livet, vilket ger en grund för utveckling av livsfärdigheter.
Det är också en period med stor risk. Barn från missgynnade hushåll är mycket mer benägna att uppleva dålig tidig inlärning än andra, vilket gör att de löper större risk att utstå negativa effekter på bland annat akademisk prestation, sysselsättning och inkomster och samhällsengagemang. Men vissa barn från missgynnade hushåll uppnår starka resultat, vilket visar att rättvisa resultat är möjliga – och lyfter fram de politiska åtgärder som kan bidra till att skapa mer lika villkor för alla barn.
Rättvisa i utbildning handlar om att stödja barn som behöver det mest. Ytterst handlar det om att stödja informerade och välutbildade medborgare, som är grunden för starkare ekonomier och mer motståndskraftiga samhällen i framtiden.
Utforska OECDs fem viktiga takeaways:
> Varför rättvisa är viktigt: inlärningsluckor vid fem
> Hur gör förskoleutbildningen skillnad?
> Vilka andra faktorer kan hjälpa till att minska klyftan?
> Hur kan ett mer dynamiskt utbildningssystem hjälpa elever under hela livet?
> Hur fördelar regeringar offentliga utgifter för utbildning?