NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Med framtiden i sikte

Vilka insatser görs i Indien, Kina och USA för att främja digital spetskompetens? Det kan du läsa om i en ny rapport. Rapporten har tagits fram av Ramboll på uppdrag av UKÄ Digitaliserings kommitténs projektgrupp.

Några slutsatser från kartläggningen:

  • Länderna har liknande målsättningar inom kompetensförsörjning av digital spetskompetens. De tre länderna strävar efter att bli, eller förbli, ledande inom områden som identifierats som betydelsefulla för internationell konkurrenskraft.
  • Ländernas strategiska arbete utgår från ett helhetsgrepp. Länderna arbetar mycket aktivt för att säkerställa utbudet av personer med digital spetskompetens. Det strategiska arbetet innefattar både tidiga insatser som exempelvis ska lära ut AI, programmering eller quantum-teknik i grundskolan gymnasieskolan samt i högre utbildning.
  • Samverkan är en viktig del av ländernas insatser. Länderna strävar efter att skapa ökade förutsättningar för en framtidsredo arbetskraft och en stärkt internationell konkurrenskraft genom strategisk bred och nära samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
  • Arbetsgivares behov av kompetens står i centrum. Insatserna består exempelvis ofta av en kombination av utbildning och praktisk träning på arbetsplatser, oavsett om målgruppen utgörs av nyexaminerade eller yrkesverksamma individer. Företag involveras och deltar också aktivt i utformningen av exempelvis kursplaner, certifieringar och utbildningar.
  • Privata företag är drivande i utvecklingen inom digital spets. Privata företag verksamma i länderna ingår ofta partnerskap med regering, departement, myndigheter och lärosäten i syfte att tillsammans kompetensutveckla studenter, lärare och yrkesverksamma inom digitala spetsområden.

Missa inte vårt kommande webinar

Den 19 maj ordnar vi ett webbinar där rapporten presenteras närmare. Läs mer och anmäl dig.

Rapporten kan laddas ner här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This