NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning

Norge blev det första landet i världen att tillsätta en statlig utredning för att undersöka potentialen i MOOCs ur ett nationellt perspektiv. I juni 2013 tillsatte undervisningsministeriet en kommitté av forskare och utbildningsexperter för att undersöka de möjligheter och utmaningar som den snabba tillväxten av MOOCs utgör för norsk högre utbildning.

Kommissionen har nu (16 juni) presenterade sin första fullständiga rapporten och eftersom det för närvarande endast tillgänglig på norska kan det vara av intresse för resten av världen att få en överblick av slutsatserna (läs den norska versionen).

Länk till MOOC Utvalget

Kommissionen definierar MOOCs i mycket lösa termer; nätet, skalbar och öppen. Som ofta nämns varje bokstav i förkortningen MOOC är förhandlingsbart och att rapporten inte begränsar sig till en viss variation på MOOC konceptet. Detta kan leda till förvirring, eftersom splittringen mellan MOOCs, andra former av öppen utbildning och regelbunden e-learning ofta blir suddiga, men kommissionen beslutade att omfatta alla former av konceptet. Fokus ligger dock främst på de uppmärksammade xMOOC tolkningar av Coursera, EDX etc snarare än på de mer hemliga samarbets MOOCs erbjuds av nätverk av lärare.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning | Namn på webbplatsen - […] MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This