I Hammarö kommun stöttar Robin Backman Torpegård äldre brukare med deras digitala problem, vilket kan vara alltifrån fix med skrivare till hjälp med BankID. Men han bär med även med sig en väska med digitala prylar för den som vill testa något nytt. Verksamhetsutvecklare Mia Hernell Blomkvist tror att det är ett lyckat sätt att minska det digitala utanförskapet. Läs mer här
– Jag har inte en teknisk bakgrund, utan är en teknikintresserad person som arbetat inom hemtjänsten i åtta år. Jag tror det skapar bra förutsättningar och är en av nyckelfaktorerna till att det här har blivit en så lyckad satsning, säger Robin Backman Torpegård, digital fixare, Hammarö kommun.
– Framförallt under pandemin märkte vi hur dem som vi hjälpte med datorer, Ipads, Facetime och så vidare, mådde mycket bättre eftersom de hade möjlighet att kommunicera med omvärlden på ett annat sätt. Det blev startskottet för vår digitala fixare-tjänst, säger Mia Hernell Blomkvist, verksamhetsutvecklare, Hammarö kommun.