NY

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nästan varannan ungdom vill gå i skolan i metaverse

Närmare hälften av de unga i Norden tror att de skulle lära sig mer om de gick i skolan i metaverse, och endast 25 procent tror att de skulle lära sig mindre. Därtill kan 36 procent tänka sig att ha en AI som lärare, enligt den nya rapporten Solve For Tomorrow Report 2023.

I Fryshusets och Samsungs nya Solve For Tomorrow Report 2023 har man för andra året i rad frågat 4 000 ungdomar mellan 16 och 25 år vad de tycker om AI och metaverse. 1 000 av deltagarna var svenskar. 44 procent av ungdomarna tror att de skulle lära sig fler saker om de gick i skolan i metaverse, medan 25 procent tror att de skulle lära sig mindre.

Därtill tror 39 procent att de skulle må bättre i en skola i metaverse, jämfört med 29 procent som tror att de skulle må sämre.

– Samtidigt uppger 32 procent att de kan påverka den digitala utvecklingen och 33 procent att de är intresserade av att jobba med att ta fram nya tekniska lösningar. Det bör vara en målsättning att alla unga känner sig delaktiga, har kunskap om och kan vara med att påverka digitaliseringen. Här behöver både näringsliv och offentlig sektor jobba närmare tillsammans. säger Elin Wallberg, Director Corporate Marketin

Las mer på Voister här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This