NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nästan varannan ungdom vill gå i skolan i metaverse

Närmare hälften av de unga i Norden tror att de skulle lära sig mer om de gick i skolan i metaverse, och endast 25 procent tror att de skulle lära sig mindre. Därtill kan 36 procent tänka sig att ha en AI som lärare, enligt den nya rapporten Solve For Tomorrow Report 2023.

I Fryshusets och Samsungs nya Solve For Tomorrow Report 2023 har man för andra året i rad frågat 4 000 ungdomar mellan 16 och 25 år vad de tycker om AI och metaverse. 1 000 av deltagarna var svenskar. 44 procent av ungdomarna tror att de skulle lära sig fler saker om de gick i skolan i metaverse, medan 25 procent tror att de skulle lära sig mindre.

Därtill tror 39 procent att de skulle må bättre i en skola i metaverse, jämfört med 29 procent som tror att de skulle må sämre.

– Samtidigt uppger 32 procent att de kan påverka den digitala utvecklingen och 33 procent att de är intresserade av att jobba med att ta fram nya tekniska lösningar. Det bör vara en målsättning att alla unga känner sig delaktiga, har kunskap om och kan vara med att påverka digitaliseringen. Här behöver både näringsliv och offentlig sektor jobba närmare tillsammans. säger Elin Wallberg, Director Corporate Marketin

Las mer på Voister här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This