NY

Kurvan för kurser och program på distans fortsätter uppåt

År 2019 var det 83 280 studenter som antagits till kurser på distans jämfört med 116 827 som antagits för att läsa på plats på lärosätena. I höst 2024, fem år senare, är det 130 712 studenter som antagits för att läsa kurser på distans, jämfört med bara 108 685 som...

Svårt för behöriga lärare att få jobb

Det uppges vara brist på behöriga lärare. Samtidigt upplever behöriga lärare att det är svårt att få en anställning. En kalldusch för nybakade lärare och en ekvation som både lärare och arbetsgivare har svårt att få ihop. I juni fanns 3 188 personer som uppgett att de...

Var femte elev inte behörig till gymnasiet

Snart är det skolstart för landets gymnasieelever men det är dock nära var femte elev som gick ut den kommunala grundskolan i våras som inte når kraven för att få läsa ett nationellt gymnasieprogram visar preliminära siffror från de fyra största kommunerna. – Det är...

AI blir skolämne i gymnasiet hösten 2024

Skolverket meddelar att AI blir skolämne i gymnasiet hösten 2024. Ämnet fokuserar främst på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv men också hur AI kan användas för problemlösning. Kursplanen rymmer innehållet. Kunskaper om AI, dess tillämpningar, tekniker och...

570 miljoner till skolor med svårare förutsättningar

Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet 570 miljoner till skolor med svårare förutsättningar – nu är det klart vilka kommuner som omfattas Publicerad 09 juli 2024 För att förbättra arbetsmiljön och arbetsvillkoren för de lärare som arbetar i skolor med svårare...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nationell satsning på högskolepedagogik avslutas

Nu ska aktörer i sektorn med egna krafter fortsätta utveckla högskolepedagogiken nationellt. Men utan särskilda pengar för att göra arbetet är risken att det prioriteras bort.

År 2020 kom Universitetskanslersämbetet, UKÄ, fram till att det saknades en nationell strategi för högskolepedagogisk utveckling och likaså ett systematiserat erfarenhetsutbyte mellan lärosätena.

I våras presenterade så Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) en rekommendation för högskolepedagogisk utveckling. Arbete pågår inom SUHF för att i en vägledning konkretisera hur lärosätena kan jobba utifrån dessa rekommendationer.

Högskolepedagogiska lyftets referensgrupp

  • Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF)
  • Nätverket för it inom högre utbildning (ITHU)
  • Högskolepedagogiskt chefsforum (HPCF)
  • Svenskt nätverk för pedagogisk utveckling inom högre utbildning (Swednet)
  • Include
  • Sveriges universitets och högskolors it-chefsforum (ITCF)
  • Svenska riksorganisationen för distansutbildning (Sverd)
  • Sveriges förenade studentkårer (SFS)
  • Universitetskanslersämbetet (UKÄ)

Läs mer i Universitetsläraren här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This