NY

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning.

Livslångt lärande blir allt viktigare i en tid då arbetsmarknadens behov förändras ständigt och i allt snabbare takt. Den gröna och digitala omställningen föder nya yrken och arbetssätt, bland annat manifesterat i framväxten av AI. Samtidigt upplever de nordiska länderna ett ökat tryck inom välfärdssektorn, vilket kräver att arbetskraften kontinuerligt uppgraderas och omstruktureras.

I Norden är livslångt lärande förankrat i nära samarbete mellan offentliga institutioner, privata företag, arbetsmarknadens parter och civilsamhällets organisationer. Detta säkerställer att utbildning och möjligheter till lärande förblir relevanta, samtidigt som innovation, produktivitet och social sammanhållning främjas.

Det nordiska nätverket för livslångt lärande (NLL) måste dra nytta av och bygga vidare på detta synsätt genom att stärka partnerskap och samarbeten över utbildning, civilsamhälle och arbetsliv.

Läs mer här:

https://nvl.org/nyheder/nll-skal-fremme-policy-og-praksisudvikling-inden-for-livslang-laering-i-norden/

NLL:s mål (2025-2030)

att vara ett forum för tvärsektoriellt samarbete mellan nordiska miljöer involverade i livslångt lärande
att underlätta ett systematiskt arbete med såväl policy- som praktikutveckling
att tillhandahålla en kunskapsbas som har utvecklats och prövats i praktiken för användning i beslutsprocesser och policyutveckling
att sprida erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet om livslångt lärande för att säkerställa bred kunskap om relevant och innovativ praxis i hela Norden
att stödja och initiera nätverkande och dialog mellan länder samt stimulera erfarenhetsutbyte kring nordiska prioriterade teman genom fysiska och online mötesplatser och genom att sprida information om nya initiativ och kunskap
att främja förmågan hos organisationer som arbetar med livslångt lärande att driva den gröna och digitala transformationen och främja hållbara livsstilar i Norden
att främja dialog och samarbete med Nordplus Vuxenprogram och bidra till att omsätta erfarenheter och resultat från programmet till god praxis och kompetensutveckling
att stödja de årliga rapporterna i Nordiska ministerrådet och utföra specifika uppgifter för Nordiska ministerrådets räkning, såsom undersökningar, utredningar, konferenser och seminarier.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This