NY

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning.

Livslångt lärande blir allt viktigare i en tid då arbetsmarknadens behov förändras ständigt och i allt snabbare takt. Den gröna och digitala omställningen föder nya yrken och arbetssätt, bland annat manifesterat i framväxten av AI. Samtidigt upplever de nordiska länderna ett ökat tryck inom välfärdssektorn, vilket kräver att arbetskraften kontinuerligt uppgraderas och omstruktureras.

I Norden är livslångt lärande förankrat i nära samarbete mellan offentliga institutioner, privata företag, arbetsmarknadens parter och civilsamhällets organisationer. Detta säkerställer att utbildning och möjligheter till lärande förblir relevanta, samtidigt som innovation, produktivitet och social sammanhållning främjas.

Det nordiska nätverket för livslångt lärande (NLL) måste dra nytta av och bygga vidare på detta synsätt genom att stärka partnerskap och samarbeten över utbildning, civilsamhälle och arbetsliv.

Läs mer här:

https://nvl.org/nyheder/nll-skal-fremme-policy-og-praksisudvikling-inden-for-livslang-laering-i-norden/

NLL:s mål (2025-2030)

att vara ett forum för tvärsektoriellt samarbete mellan nordiska miljöer involverade i livslångt lärande
att underlätta ett systematiskt arbete med såväl policy- som praktikutveckling
att tillhandahålla en kunskapsbas som har utvecklats och prövats i praktiken för användning i beslutsprocesser och policyutveckling
att sprida erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet om livslångt lärande för att säkerställa bred kunskap om relevant och innovativ praxis i hela Norden
att stödja och initiera nätverkande och dialog mellan länder samt stimulera erfarenhetsutbyte kring nordiska prioriterade teman genom fysiska och online mötesplatser och genom att sprida information om nya initiativ och kunskap
att främja förmågan hos organisationer som arbetar med livslångt lärande att driva den gröna och digitala transformationen och främja hållbara livsstilar i Norden
att främja dialog och samarbete med Nordplus Vuxenprogram och bidra till att omsätta erfarenheter och resultat från programmet till god praxis och kompetensutveckling
att stödja de årliga rapporterna i Nordiska ministerrådet och utföra specifika uppgifter för Nordiska ministerrådets räkning, såsom undersökningar, utredningar, konferenser och seminarier.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This