NY

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning.

Livslångt lärande blir allt viktigare i en tid då arbetsmarknadens behov förändras ständigt och i allt snabbare takt. Den gröna och digitala omställningen föder nya yrken och arbetssätt, bland annat manifesterat i framväxten av AI. Samtidigt upplever de nordiska länderna ett ökat tryck inom välfärdssektorn, vilket kräver att arbetskraften kontinuerligt uppgraderas och omstruktureras.

I Norden är livslångt lärande förankrat i nära samarbete mellan offentliga institutioner, privata företag, arbetsmarknadens parter och civilsamhällets organisationer. Detta säkerställer att utbildning och möjligheter till lärande förblir relevanta, samtidigt som innovation, produktivitet och social sammanhållning främjas.

Det nordiska nätverket för livslångt lärande (NLL) måste dra nytta av och bygga vidare på detta synsätt genom att stärka partnerskap och samarbeten över utbildning, civilsamhälle och arbetsliv.

Läs mer här:

https://nvl.org/nyheder/nll-skal-fremme-policy-og-praksisudvikling-inden-for-livslang-laering-i-norden/

NLL:s mål (2025-2030)

att vara ett forum för tvärsektoriellt samarbete mellan nordiska miljöer involverade i livslångt lärande
att underlätta ett systematiskt arbete med såväl policy- som praktikutveckling
att tillhandahålla en kunskapsbas som har utvecklats och prövats i praktiken för användning i beslutsprocesser och policyutveckling
att sprida erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet om livslångt lärande för att säkerställa bred kunskap om relevant och innovativ praxis i hela Norden
att stödja och initiera nätverkande och dialog mellan länder samt stimulera erfarenhetsutbyte kring nordiska prioriterade teman genom fysiska och online mötesplatser och genom att sprida information om nya initiativ och kunskap
att främja förmågan hos organisationer som arbetar med livslångt lärande att driva den gröna och digitala transformationen och främja hållbara livsstilar i Norden
att främja dialog och samarbete med Nordplus Vuxenprogram och bidra till att omsätta erfarenheter och resultat från programmet till god praxis och kompetensutveckling
att stödja de årliga rapporterna i Nordiska ministerrådet och utföra specifika uppgifter för Nordiska ministerrådets räkning, såsom undersökningar, utredningar, konferenser och seminarier.

Förra

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This