NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NMC lanserar THE 2015 NMC TECHNOLOGY OUTLOOK FOR SCANDINAVIAN SCHOOLS

The New Media Consortium (NMC), det  norska centret för IKT i utbildning, det svenska Skolverket (Skolverket) och Myndigheten för IT och lärande i Danmark (Styrelsen för IT og Læring), lanserar 2015 NMC Technology Outlook för skandinaviska skolor. Denna skandinaviska upplaga beskriver fynd från NMC Horizon Project, ett pågående forskningsprojekt som syftar till att identifiera och beskriva ny teknik som kan få en inverkan på undervisning, lärande och kreativ utredning.

Nio viktiga trender, nio stora utmaningar, och 12 framväxande digtala tekniker identifieras i tre adoptions horisonter under de kommande fem åren, vilket ger skandinaviska skolledare, beslutsfattare och praktiker en värdefull guide för strategisk  planering.

Läs mer här

Ladda ner rapporten här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This