NY

YH-utbildningar prioriteras för branscher med stora behov

Arbetslösheten och det förändrade läget på arbetsmarknaden sätter nu sin prägel på yrkeshögskolans utbud. När Myndigheten för yrkeshögskolan idag beviljar 344 ansökningar om att bedriva YH-utbildning är det framför allt branscher med stora behov som prioriteras. I...

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordic Learning Analytics Summer Institute 2020, Stockholm

KTH Royal Institute of Technology, Stockholm, 20-21 August 2020. Läs mer här

Photo: Henrik Trygg

LASI-Nordic draws together the Nordic Learning Analytics community to learn from experts, to share research and experience, and to investigate if there is a Nordic approach to learning analytics. Over the course of three days, there will be keynote talks, hands-on workshops, tutorials, panels, and a firehose & poster/demo session in which to participate. First and foremost, however, LASI-Nordic 2020 will be a chance for participants to share, discuss, and shape, how the Nordic countries use/want to use Learning Analytics to improve learning and teaching. Furthermore, the aim is to facilitate collaboration and sharing of knowledge on Learning Analytics within the Nordic community and to determine if there is interest in developing a Nordic Special Interest Group (SIG) on Learning Analytics. The event is run in cooperation with Society for Learning Analytics Research (SoLAR).

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This