NY

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordisk konferens om ”Hållbar Vuxenutbildning” 13-15 maj i Aarhus

Vuxenutbildningen betonas i allt större utsträckning som en väg framåt och som ett sätt att lösa en rad olika samhällsproblem.
Tankesmedjor, utbildningsinstitutioner och inte minst privata företag pekar alla på vuxenutbildning som en väg till fortsatt kompetensutveckling, ökad social rörlighet och demokratiskt engagemang.

Detta utgör en rad olika dilemman för vuxenutbildning som inte kan avfärdas:

1. Nuvarande kompetensbehov versus framtida kompetensbehov

2. Formell versus icke-formell utbildning

3. Lokala versus globala utmaningar

4. Tradition versus förändring;

5. Botten upp versus topp ner;

6. Permanenta anställningar  versus ett växande antal anställda med osäkra anställningsförhållanden

Alla dessa dilemma påverkar utvecklingen av vuxenutbildningsforskning och genomförande.

Hur kan vi främja en hållbar utveckling inom sektorer som kämpar för att balansera flödet av politiskt och ekonomiskt stöd och krav?
Hållbar utveckling, som ett brett kritiskt perspektiv, betonar att vi som samhällen, organisationer och individer måste vara medvetna om de
sociala, ekonomiska och ekologiska konsekvenserna av våra handlingar.

Denna konferens fokuserar på hur vi som vuxenutbildare , såväl forskare som praktiker inleder en dialog om framtiden och hur vi vill att vårt arbete ska formas.
Hur kan vi bygga på de starka traditionerna för vuxenutbildning och samtidigt bidra till hållbara lösningar ?

Detta skall göras under tryck från nuvarande och framtida dilemman för samhället, organisationer och individerna.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This