NY

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordplusprojektet DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers

DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world  NPAD-2021/10187

Nordplus

SVERD deltar igen i ett NORDPLUS projekt finansierat av Nordiska Ministerrådet . 
Det nya projektet heter  DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world Project number NPAD-2021/10187 är en fortsättning på det nuvarande ett åriga projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? Project number NPAD-2020/10169.  Läs mer om båda projekten nedan

Projektet är tvåårigt och med samma partner som det första samarbetsprojektet Digital Skills. Koordinator är Summer University of Jyväskylä (FI), förutom Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) är NO-Seniornett (NO) och LT-Medardas Cobotas Third Age University (LT-MCTAU) partners.

Sammanfattning på svenska
DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life easier in the digital world Project number NPAD-2021/10187

Syftet med detta tematiska nätverksprojekt är att stärka och utveckla samarbetet mellan de nordiska länderna och Baltikum om livslångt lärande för seniorer och att lära sig och dela idéer om digital kompetens.Syftet med detta utvecklingsprojekt är att bygga vidare på det pågående nätverksprojektet : ”Hur äldre lär sig digital kompetens i Norden och Baltikum?” .Det nya projektet är ett resultat av det föregående projektarbetet. Nu ska det nya samarbetet leda till att publicera en samling bra metoder och exempel när det gäller utbildning och inlärning av digitala kompetenser. Det är ett särskilt fokus för målgruppen seniorer. Projektet kommer att prioritera gruppen seniorer då det är en mångfaldig och mångfacetterad målgrupp både vad gäller årskull och period när man introduceras i digitala miljöer. Alla deltagande organisationer kommer att beskriva bästa praxis från införande av digitalisering. Det kommer att bli ett spännande projektarbete där man kommer att studera erfarenheter och lyfta fram goda exempel från de olika länderna när det gäller digitalisering av samhället . Som ett projektresultat kommer de bästa exemplen från de olika länderna att publiceras på en plattform som kommer att vara användarvänlig, interaktiv, lättillgänglig, attraktiv i gränssnittet och tillämpa självmotivation och självreglerat lärande. Syftet är att metoderna ska kunna överföras till alla organisationer som vill tillhandahåller utbildning eller organiserar hjälp för seniorer inom området digital kompetens.

Summary In English 
The aim of this development project is to build on the ongoing network project: ”How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic?” and as the result of this project to publish a collection of good
practices in training and learning of digital competencies, especially for seniors, bearing in mind that senior is a diverse target group both concerning cohort and period when introduced to digital
environments. In addition, the group is per se very multi-faceted. All participating organizations will describe the best practices from their field of work and in a collaborative way work together with other partners. As a final result, these best practices will be published in a platform, which will be user-friendly, interactive, easy to access, attractive in the interface, and apply self-motivation and self-regulated learning. The suggested guidelines will serve as benchmarks. The aim is that the practices are transferable to all organizations, which provide training or organize help for seniors on digital competencies.

Läs mer här:

https://peda.net/jk/nordplus/en/sotp

Share This