NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NU2020 – reflektioner

NU 2020  arrangerades i år 2020 online och med utgångspunkt från Campus Flemingsberg, söder om Stockholm 7-9 oktober 2020. De arrangerande lärosätena är Karolinska Institutet, Röda Korsets Högskola, Stockholms musikpedagogiska institut, Södertörns högskola och KTH Kungliga Tekniska Högskolan, som alla har lokaler på campus. Temat var i år HÅLLBART LÄRANDE. NU, som står för Nätverk och Utveckling, är Sveriges största konferens och mötesplats för alla med intresse för högskolepedagogisk utbildning och utveckling. Syftet med konferensen är att främja pedagogiskt utvecklingsarbete genom att erbjuda en mötesplats för spridning, dialog och debatt. Målgruppen är universitetslärare och övriga medarbetare vid universitet och högskolor, däribland forskare i högskolepedagogik, pedagogiska utvecklare, akademiska ledare och studenter. Bakom konferensen står Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF). SUHF som har som främsta uppgift att tillvarata universitetens och högskolornas intressen utåt och verkar inåt i frågor där samordning behövs. SUHF är värd för NU-konferensen. Under konferensen deltog ca 400 deltagare, varav 70% vare kvinnor. Konferensen samlade 134 bidrag, Keynotes, inbjudan panelister paper, rundabord, workshops, posters och utställare. Hedda Söderlundh var samordnare och ett 40 tal personer var engagerade i förberedelser och genomförande av NU 2020, Studenter inom mediaproduktionsprogrammet vid Södertörns högskola var ansvariga för produktionen under de tre dagarna på NU 2020 och arbetet ingick i en av deras kurser. Värd för NU2022 är Stockholms universitet.

SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson  deltog för SVERDs räkning.

Arbetsgruppen genom Wikimedia presenterade den 8 oktober 2020 UNESCO OER Rekommendationen för implementering på NU2020 #nu2020se SVERD har varit med i arbetsgruppen genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson som leddes av Josefine Hellroth Larsson från Wikimedia Sverige. Om SVERDs medverkan på NU2020. Arbetet med översättning och dess resultatet presenterades för första gången på SVERDs höstkonferens 18 september 2020. Se även tidigare post på SVERD.se 

Konferensen dokumenterades varje dag i Padlet med presentationer, länkar och diskussion. Nedan från fredagern den 9 oktober 2020

Det är många sessioner som skulle kunna sammanfattas, men det skulle kräva för långt inlägg. All dokumentation finns tillgängligt som nedan och som ovan beskrivits dokumenterades allt i Padlet.

Se NU2020 programmet i sin helhet här

LADDA NER PDF-PROGRAMMET HÄR

LOGGA IN I DET DIGITALA PROGRAMMET HÄR

LADDA NER ABSTRACTBOKEN HÄR

 

Det var förstås många intressanta sessioner under NU 2020 . det går inte att återge dem alla, men der finns ju god dokumentation som ovan. Nedan är enbart ett litet axplock.

Ett av de messt intressanta och kanske annorlunda inläggen kom från Konstfack Kritik Ansvar Omorientering med Johanna Gustafsson Fürst. Speciellt intressant för mig som jobbade och var konsult på Konstfack  2015 för att arbeta med deras digital transformering.

Utbildningsminister Matilda Ernkrans var föstås med och talade om satsningar för högre utbildning och inte minst vad som gjorts under pandemin 2020

En av många intressanta sessioner var från UKÄ  med  ett samtal mellan Anders Söderholm, Andrea Amft, Birgitta Bergvall-Kåreborn, ordförande för SUHF:s arbetsgrupp för högskolepedagogik och lärande, Simon Edström, ordförande för SFS och Fredrika Lagergren Wahlin, ordförande för SUHF:s arbetsgrupp digitalisering. De inbjöd dessutom till frågor redan innan konferensen, De utnyttjade möjligheten för deltagarna att bjudas min  på olika sätt. Man kunde sända in frågor i förväg redan innan konferensen, de nyttjade dessutom såväl Padlet, ment och Fishbowl metoder. Samt att man kunde förbereda sig genom att ta del av rapporter som nedan. Ett av Anders Söderholms medskicka var vikten av nationell samverkan och samverkan mellan lärosäten och med tex SVERD, ITHU och andra aktörer i sektorn. Ett annat med skick var kollegial förankring och behov av systematik.

Läs UKÄ:s sammanfattande förslag och nationella bild

Läs UKÄ:s kartläggning av lärosätena

Läs UKÄ:s rapport från regeringsuppdraget om högskolepedagogiskt utvecklingsarbete

En annan intressant session  var ett panelsamtal om hållbart lärande vilket var temat för NU 2020

SVERDs styrelsemedlemmar Mats Brenner och Jörgen Pareigis hade också presentationer på NU 2020

26 – Effektivare kunskapsprövning, Mats Brenner

140 – Undersökning av lärplattform – lärplattformens användbarhet, tillgänglighetsaspekter, Mats Brenner, Lena Wiktorin, Elisabeth Winnberg

38 – Tänk små istället för big – SPLOTs som digital lärandemiljö för bättre konstruktiv länkning, Jörg Pareigis

141 – The Open Networked Learning course: the emergence of communities of inquiry and development of educators’ digital literacies Maria Kvarnström, Lars Uhlin, Lotta Åbjörnsson, Martha Cleveland-Innes,
Danielle dos Santos Jörg Pareigis, Alastair Creelman

Ses på NU2022, Stockholms universitet

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This