NY

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NVL Digital

SVERD medverkar sedan hösten 2019 i NVL Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt nätverk för Vuxnas lärande) Nordiska Ministerrådet.

Konsortiet syftar till att

  1. To identify what the Nordic minister in each country has submitted/suggested/discussed related to work/processes/initiatives on digitalization to be worked on at a Nordic level (if any).
  2. Describe existing (if any)Nordic vision(s) and strategies on digitalization produced by the Nordic Council of Ministers. 
  3. Write a paper based on the question How can we enable learning for everyone in a digital society based on democratic and inclusive Nordic values?and the descriptors developed by the working group, and relate it to the possible Nordic visions and strategies.

Bildresultat för nvl nordiska ministerrådet

Norden är en kunskapsregion med stor potential för utveckling av mänskliga resurser.

Samarbetet i Norden bygger på gemensamma värderingar, en gemensam kultur och historia, och inte minst på en gemensam syn på demokrati och utbildning. Vuxnas lärande är ett prioriterat område inom det nordiska samarbetet.  Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL) i samverkan med delprogrammet Nordplus vuxen är MR-U:s satsning inom politikområdet vuxnas lärande.

NVL:s huvuduppgifter är bland annat att främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling, bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande, främja samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen samt att informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet och skapa synergier med det internationella samarbetet om vuxnas lärande, särskilt det europeiska.

Arbetet organiseras genom ett antal nätverk och arbetsgrupper, som förutom att ha nationell förankring också omfattar både civilsamhället och näringslivet.

NVL ska

  • främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling inom olika områden av vuxnas lärande i de nordiska länderna
  • bidra till utveckling av de nordiska utbildningssystemen genom en fortsatt förstärkt politisk dialog med MR-U/ÄK-U och beslutsfattare samt samarbeta med det roterande ordförandeskapet för Nordiska ministerrådet
  • bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande genom olika former för vuxnas lärande
  • tillsammans med Nordplus främja dialogen och samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen
  • främja samverkan med civilsamhället och näringslivet, inklusive vuxenutbildningen
  • informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat av det nordiska samarbetet om vuxnas lärande på ett nordiskt plan och på ett internationellt plan, särskilt europeiskt.

Share This