NY

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NVL Policy brief. Grundlæggende digitale færdigheder for voksne i de nordiske lande

De nordiske lande samarbejder om digitalisering med det formål at gøre den nordisk-baltiske region til en mere sammenhængende og integreret digital region for borgere, virksomheder og myndigheder.

Denne policy brief udarbejdes af Nordisk Netværk for Voksnes Læring (NVL) for at fremhæve en række udfordringer i de nordiske lande med hensyn til grundlæggende digitale færdigheder og give et antal anbefalinger, som er relevante for samarbejdstiltag på nordisk niveau. Denne policy brief er baseret på en undersøgelse og analyser udført af NVL’s netværk for grundlæggende færdigheder.

Nordisk Netværk for Voksnes Læring (NVL) har sendt denne policy brief til Nordisk Ministerråd og Nordisk Embedsmandskomité for Uddannelse og Forskning forskning (EK-U). For at fortsætte debatten om grundlæggende digitale kompetencer hos voksne og udvikle nye og målrettede initiativer, kan denne policy brief blive oversat til andre nordiske sprog og tilpasset til nationale kontekster.

Download policy brief Grundlæggende digitale færdigheder for voksne i de nordiske lande her.

Læs hele rapporten om Grundlæggende digitale færdigheder her.

Mere information om det nordiske samarbejde om grundlæggende færdigheder findes her.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This