NY

Anmälan öppen till SVERD Online höstkonferens ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt” fre. 20 sep kl. 10.00

Anmälan till SVERD Online Höstkonferens 2024 - Kompetensförsörjning på flexibla sätt Anmälan som är fri sker här: Agenda Innehåll Talare 10.00 Välkomna till SVERD Online Höstkonferens -2024....

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt. Den 1 juli 2021 skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart...

Distansutbildning erbjuds som stöd för hemmasittare

Elever som inte klarar av att vara i skolan kan nu för första gången erbjudas distansundervisning som särskilt stöd. ”Vi vill hjälpa eleverna att bryta sin isolering” säger Ulrika Mattson som är rektor på Palmbladsskolan i Uppsala. Stödet innebär att elever och lärare...

Temacafé om det pedagogiska värdet av att göra podd

Välkomna på temacafé om det pedagogiska värdet av att göra podd, tisdag 27 augusti 2024 kl 0900-1000 Medverkande Emelie Wester, värd för Akademuspodden, Studiestöd, Bibliotek och Pedagogisk utveckling (SBIP) Högskolan Väst Maria Nilsson, IKT-pedagog, Studiestöd,...

Frånvarande elever ökar kraven på lärare

I många klassrum runt om i Sverige lär det gå både en och två veckor in på terminen, i en del fall ännu längre tid, innan alla elever är på plats. Några har kanske åkt på en billigare semesterresa till Medelhavet, andra är kanske kvar hos släktingar i sina föräldrars...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny forskning om Hyflex learning

Tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning

Flexibilitet inom distansutbildning betraktas ofta som ett i sig positivt begrepp. Med ett mer kritiskt tillvägagångssätt skiljer den här artikeln mellan tids-rumsflexibilitet, definierad som att ge studenterna möjlighet att välja tid, takt och plats för sina studier, och pedagogisk flexibilitet, definierad som att erbjuda utbildning som är skräddarsydd för elevernas pedagogiska behov och preferenser.

Denna studie av Stefan Hrastinski KTH ,Enni Paul och Anna Åkerfeldt Stockholms universitet syftar till att undersöka pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning som kännetecknas av en hög grad av tids-rumslig flexibilitet. Fokusgruppsintervjuer med 46 vuxna distanspedagoger genomfördes. Teman som förklarade orsaker till lägre och högre grad av pedagogisk flexibilitet identifierades.

Det visade sig att pedagogisk flexibilitet var utmanande att uppnå i en miljö som kännetecknas av hög temporal-spatial flexibilitet. Avslutningsvis diskuteras en modell av tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet. Den kan användas för att vägleda forskning och praktik för att förstå flexibilitet inom distansutbildning som ett komplext och nyanserat begrepp.

Se länk:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2024.2380370

Bild Pixabay

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This