NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för...

Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen granskat 29 kommuner som bedriver kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå på entreprenad. Granskningen har gällt kvaliteten i arbetet med de rektorsuppgifter som handlar om att skapa förutsättningar för en rättvisande och likvärdig betygssättning....

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan. Vad ska vi svara på frågan om vi kan vara trygga? Maria Wiman skriver i en artikel i webbtidningen Vilärare att -Mest av allt vill jag ha ett sansat efterspel. Låt inte detta bli ett slagträ i en infekterad...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny forskning om Hyflex learning

Tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning

Flexibilitet inom distansutbildning betraktas ofta som ett i sig positivt begrepp. Med ett mer kritiskt tillvägagångssätt skiljer den här artikeln mellan tids-rumsflexibilitet, definierad som att ge studenterna möjlighet att välja tid, takt och plats för sina studier, och pedagogisk flexibilitet, definierad som att erbjuda utbildning som är skräddarsydd för elevernas pedagogiska behov och preferenser.

Denna studie av Stefan Hrastinski KTH ,Enni Paul och Anna Åkerfeldt Stockholms universitet syftar till att undersöka pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning som kännetecknas av en hög grad av tids-rumslig flexibilitet. Fokusgruppsintervjuer med 46 vuxna distanspedagoger genomfördes. Teman som förklarade orsaker till lägre och högre grad av pedagogisk flexibilitet identifierades.

Det visade sig att pedagogisk flexibilitet var utmanande att uppnå i en miljö som kännetecknas av hög temporal-spatial flexibilitet. Avslutningsvis diskuteras en modell av tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet. Den kan användas för att vägleda forskning och praktik för att förstå flexibilitet inom distansutbildning som ett komplext och nyanserat begrepp.

Se länk:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2024.2380370

Bild Pixabay

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This