NY

Ny generaldirektör för Skolinspektionen

Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny forskning om Hyflex learning

Tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning

Flexibilitet inom distansutbildning betraktas ofta som ett i sig positivt begrepp. Med ett mer kritiskt tillvägagångssätt skiljer den här artikeln mellan tids-rumsflexibilitet, definierad som att ge studenterna möjlighet att välja tid, takt och plats för sina studier, och pedagogisk flexibilitet, definierad som att erbjuda utbildning som är skräddarsydd för elevernas pedagogiska behov och preferenser.

Denna studie av Stefan Hrastinski KTH ,Enni Paul och Anna Åkerfeldt Stockholms universitet syftar till att undersöka pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning som kännetecknas av en hög grad av tids-rumslig flexibilitet. Fokusgruppsintervjuer med 46 vuxna distanspedagoger genomfördes. Teman som förklarade orsaker till lägre och högre grad av pedagogisk flexibilitet identifierades.

Det visade sig att pedagogisk flexibilitet var utmanande att uppnå i en miljö som kännetecknas av hög temporal-spatial flexibilitet. Avslutningsvis diskuteras en modell av tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet. Den kan användas för att vägleda forskning och praktik för att förstå flexibilitet inom distansutbildning som ett komplext och nyanserat begrepp.

Se länk:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2024.2380370

Bild Pixabay

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This