Studien vid Lunds universitet har blivit mycket uppmärksammad under veckan som gått men ockås kritiserats väldigt hårt, bla av rektor vid Lunds Tekniska högskola, då de intervjuade inte var informerade om studiens syfte,
Skönhet kan påverka betygen. Den slutsatsen drar en forskningsstudie från Lunds universitet. När vackra kvinnliga studenter inte var fysiskt närvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning sjönk betygen. Läs SDS här
Skönhet kan påverka betygen. Den slutsatsen drar en forskningsstudie från Lunds universitet. När vackra kvinnliga studenter inte var fysiskt närvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning sjönk betygen.
Utseendeeffekten var mest tydlig i ämnen med en kursstruktur där lärare och studenter lär känna varandra i en fysisk miljö. De manliga studenternas studieresultat förblev oförändrade under samma omständigheter.
Vilken betydelse skönhet kan ha på betyg har det däremot inte forskats lika mycket på och här gav pandemin en gyllene studiemöjlighet.
I studien fick en jury bestående av 74 personer i samma ålder som de 300 deltagande studenterna utifrån bilder betygsätta utseendet på studenterna på en skala från 1-10.
I spelaren ovan: Adrian Mehic, doktorand vid Ekonomihögskolan i Lund, berättare mer om studien. Se TV4 här
När undervisningen bedrevs på distans kunde inte lärarna se studenternas utseende och det påverkade attraktiva kvinnliga studenters betyg till det sämre – medan de manliga studenternas betyg inte påverkades. Det visar ny forskning från Lunds universitet.
300 studenter från Lunds tekniska högskola som var med i studien fick sina fotografin bedömda av 37 personer. Sedan bedömdes ”snyggheten” utifrån medelbetyget.
– Vad som är snyggt är olika för alla men de flesta gjorde ändå samma bedömningar, säger Adrian Mehic som står bakom och som är doktorand i nationalekonomi på Ekonomihögskolan i Lund.
Starkare utseendeeffekt
Resultatet jämfördes sedan med studenternas betyg både före och under pandemin. Utseendeeffekten syntes mest i ämnen där lärare och studenter lär känna varandra och ofta träffar varandra.
– Många studenter tror ju att man är anonym för att man har anonyma tentor men så är det inte riktigt. Kursansvarig måste veta vilket betyg den sätter på vilken student sedan när betygen registreras, enligt lag.
Flesta lärare är män
De manliga studenternas betygsättning förblev dock oförändrad under samma omständigheter – vilket kan förklaras av att deras betygsättning inte är beroende av utseendet på samma sätt.
– De flesta lärarna är män, så det är rimligt att de huvudsakligen diskriminerar till förmån för de attraktiva kvinnorna. Å andra sidan gav även kvinnliga lärare de snygga kvinnorna högre betyg, men inte i samma utsträckning, säger Adrian Mehic.
”Snygga tjejer” fick sämre betyg när de studerade på distans
- Snygga tjejer som studerar på högskolan fick sämre betyg när undervisningen var på distans under pandemin.
- Det visar ny forskning från Lunds universitet som studerat i vilken mån utseendet påverkar betygen.
- ”Det tror vi är på grund av diskriminering helt enkelt. Vi såg den här diskrimineringseffekt i framförallt de kurser där det är mycket grupparbeten, där det är mycket interaktion mellan lärare och elever”, säger Adrian Mehic, doktorand på ekonomihögskolan som gjort studien.