NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny guide om undervisningskvalitet från Norges Universitet

kvalitetskedja200Kvalitetsguiden är en helt ny skrift på norska för digital kompetens och undervisningskvalitet. Guiden har utvecklats av Norges Universitet och experter för kvalitet i IT-stödd utbildning.

Guiden beskriver tre olika nivåer
Guiden använder tre olika nivåer i samband med den högre utbildningen; makronivå som beskriver nationella myndigheter, mesonivån, beskriver institutioner samt deras strategiska ledningsnivå och till sist mikronivå som beskriver den operativa instruktionsnivå.

Guiden presenterar kriterier för användning av digital teknik och utveckling av kvalitet anpassad till alla dessa tre nivåer av kvalitetskedjan. Förutom att beskriva hela kvalitetskedjan att kriterierna erbjuds användbara konceptuella förtydliganden.

Bred målgrupp
Kvalitetsguiden har hela utbildningssektorn som en målgrupp. Den första delen ger en introduktion om digital kompetens och kvaliteten på utbildningen för alla att bidra till att forma morgondagens utbildning, från nationella aktörer via rektorer och lärare till dekaner, studentledare och kursledare. Guiden riktar sig till alla aktörer i ”kvalitetskedjan”, men enligt vår mening, särskilt viktig och central utbildningsförvaltning på alla nivåer av lärosäten. Del två av kvalitetshandboken innehåller kriterier. Det avsnittet kan fungera som ett uppslagsverk eller en checklista när program och politik kommer att ses över och lärdomar måste planeras och genomförs.

Se länk här https://norgesuniversitetet.no/skriftserie/kvalitetsguiden

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This