NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny guide om undervisningskvalitet från Norges Universitet

kvalitetskedja200Kvalitetsguiden är en helt ny skrift på norska för digital kompetens och undervisningskvalitet. Guiden har utvecklats av Norges Universitet och experter för kvalitet i IT-stödd utbildning.

Guiden beskriver tre olika nivåer
Guiden använder tre olika nivåer i samband med den högre utbildningen; makronivå som beskriver nationella myndigheter, mesonivån, beskriver institutioner samt deras strategiska ledningsnivå och till sist mikronivå som beskriver den operativa instruktionsnivå.

Guiden presenterar kriterier för användning av digital teknik och utveckling av kvalitet anpassad till alla dessa tre nivåer av kvalitetskedjan. Förutom att beskriva hela kvalitetskedjan att kriterierna erbjuds användbara konceptuella förtydliganden.

Bred målgrupp
Kvalitetsguiden har hela utbildningssektorn som en målgrupp. Den första delen ger en introduktion om digital kompetens och kvaliteten på utbildningen för alla att bidra till att forma morgondagens utbildning, från nationella aktörer via rektorer och lärare till dekaner, studentledare och kursledare. Guiden riktar sig till alla aktörer i ”kvalitetskedjan”, men enligt vår mening, särskilt viktig och central utbildningsförvaltning på alla nivåer av lärosäten. Del två av kvalitetshandboken innehåller kriterier. Det avsnittet kan fungera som ett uppslagsverk eller en checklista när program och politik kommer att ses över och lärdomar måste planeras och genomförs.

Se länk här https://norgesuniversitetet.no/skriftserie/kvalitetsguiden

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This