NY

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny masterutbildning tar itu med digitala utmaningar i skolan

Hösten 2019 startar en ny utbildning på avancerad nivå vid Linnéuniversitetet. På den nya utbildningen, som är på halvfart, kommer studenter med två olika områden, pedagogik och medieteknik, föras samman. Genom att förena de här två områdena utbildas studenter som är redo att ta sig an de utmaningar som utbildningssektorn står inför, till exempel hur lärande med digital teknik kan skapa mervärde.

porträttbild på Italo

– Studenter, lärare och forskare från Linnéuniversitetet kommer arbeta tillsammans med edtech-företag och utbildningssektorn. Det vi har gemensamt är att vi vill förstå hur den digitala tekniken bäst kan används i skolan för att skapa så stort mervärde som möjligt, säger Italo Masiello, professor i pedagogik med inriktning digitala lärprocesser vid Linnéuniversitetet, och programansvarig för utbildningen.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This