NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny rapport-Matteresultaten sjunker trots satsningar

Tidningen Skolvärlden refererar till Sveriges Ingenjörers nya rapport om matematikkunskaper i skolan. Den heter  ”Vem räknas och vem räknas bort ? och kom ut i april 2021. Man kan i den undersökningen se att trots matematiklyft eller mer undervisningstid rår man inte på de sjunkande skolbetygen i matematik.

Åsa Fahlen ordförande i Lärarnas Riksförbund skriver som kommentar till rapporten att:
Ibland har man från politiken haft en inställning att skolan har mer av ett omsorgsuppdrag än ett kunskapsuppdrag och att det där med kunskapen ”bara kommer” med tiden.  Men har du inte kunskapen på plats i tid blir det svårt att ta igen det senare, vilket den här rapporten också visar, säger hon. En del av förklaringen går möjligen att finna i samhället i stort menar hon. När det mesta går mot snabbare konsumtion tvingas sådant som kräver tid stå tillbaka, och det kan även gälla vissa typer av ämnen i skolan. Det finns en likhet mellan språk och matematik på så sätt att du måste öva och nöta. Glosor, grammatik, tabeller och tal. Det är någonting som jag upplever att elever får svårare med.

Läs mer i tidningen Skolvärlden här:

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This