NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny rapport om studieframgång i distansutbildningen

Vilka olika stöd behöver dagens distansstudenter? Hur skapar vi bättre gemenskap och gruppdynamik på nätet? Det är frågor som tas upp i en ny rapport, Student success in open, distance and e-learning, av Professor Alan Tait (Open University, UK) för ICDE (International Council for Open and Distance Education).

Rapporten visar resultat från en studie av 53 ICDE-medlemsorganisationer. Rapporten ger riktlinjer och rekommendationer för olika områden som påverkar faktorer som bra genomströmning och engagemang, kursinformation, handledning, personligt stöd, bedömningsformer, möta studenters behov, teknikstöd och vägledning.

I Rapporten framgår viktiga strategier att utveckla för distansutbildare:

Information

• Ge tydlig information och fokusera på kvalitet tidigt i kursen för att minska risken för studieavbrott.

Samsyn

• Hela utbildningsorganisationen ska arbeta tvärfunktionellt, det vill säga
se till att läroplan, mediaproducenter, administratörer, studievägledare, handledare, instruktörer och ledning har en helhetssyn.

Kontinuerlig utveckling

• Kontinuerlig utveckling av verksamheten så att realistiska förbättringar och utvärdering  görs med fokus på att studerande ska nå framgång i sina studier.

Snabb feedback och lärande bedömning

• Information om studieframgång ska på ett snabbt och relevant sätt

Antagning

• Villkor för antagning ska vara tydliga och enkla att förstå för blivande studenter

Tydligt marknadsföring

• Utbildaren ska ge tydlig information om kompetens som erbjuds, vilka som är ansvariga för olika ansvarsområden som antagning, kursgenomförande, examination etc och ha fokus på utveckling av studentframgång och institutionell utveckling

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This