NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nyanlända ska kunna lära sig svenska via mobilen

chalm200

För nyanlända i Sverige är det viktigt att snabbt komma in i samhället för att inte hamna i utanförskap. En av de viktigaste aspekterna i integrationsarbetet är att få möjlighet att lära sig språket. Även om nyanlända i viss mån har möjlighet att prata med personer som har svenska som modersmål, vill vi komplettera detta med digitala outnyttjade resurser. De flesta nyanlända har smarta mobiler för att hålla kontakten med närstående i hemlandet. Kan detta också utnyttjas för att förbättra språkinlärningen, antingen genom direkta metoder (övningar) eller indirekt (till exempel genom att skapa mer homogena grupper vid kontakt med andra?

Det är de centrala frågorna i detta projekt, där ni kommer att arbeta tillsammans med forskare i ett utvecklingsprojekt finansierat av Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF). Projektgruppen, som består av en grupp mobilutvecklare, lingvister och kognitionsvetare har hittills haft en pilotstudie där de inventerade nyanlända arabisktalandes mobilvanor och vilka behov de har vad gäller språk- och interkulturell
kommunikation, som kan kopplas till mobilt lärande.
och
SVT artikel Här 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This