Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...
Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...
Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...
”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...
UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Är ett europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare.
I och med att lärarutbildningarna står inför snabbt förändrade krav från omvärlden krävs det att utbildare har en bredare uppsättning kompetenser än tidigare.
Det gäller både att kunna behärska digitala enheter själva och även att hjälpa eleverna bli digitalt kompetenta.
Det ökar kompetenskraven på lärare vilka hela tiden behöver utveckla sin egen digitala kompetens.
På internationell och nationell nivå har ett antal ramverk, självbedömningsverktyg och utbildningsprogram utvecklats för att beskriva de digitala kompetensernas aspekter för utbildare. Ladda ner rapporten här
Det handlar även om att hjälpa utbildare att bedöma sin egen kompetens, identifiera sina träningsbehov och erbjuda riktade utbildning.
Denna rapport handlar om ett gemensamt europeiskt ramverk för pedagogers digitala kompetens (DigCompEdu).
DigCompEdu är en vetenskapligt bra bakgrundsram som hjälper till att styra politiken och kan anpassas direkt för att genomföra regionala och nationella verktyg och träningsprogram.
Dessutom ger det ett gemensamt språk och tillvägagångssätt som kommer att bidra till dialog och utbyte av bästa praxis över gränserna.
DigCompEdu-ramverket riktar sig till lärare på alla nivåer av utbildning, från tidig barndom till högre och vuxenutbildning, inklusive allmän och yrkesutbildning, specialundervisning och icke-formella inlärningskontext.
Det syftar till att tillhandahålla en referensram för utvecklare av digitala kompetensmodeller.
Det kan gälla för medlemsstater, regionala regeringar, relevanta nationella och regionala myndigheter, utbildningsorganisationer och offentliga eller privata yrkesutbildningsleverantörer.
Trackbacks/Pingbacks