NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nytt uppdrag om universitets och högskolors samverkan

Nu startar arbetet med ett nytt uppdrag som handlar om universitets och högskolors samverkan med det omgivande samhället. Uppdraget ska redovisas i slutet av 2024.

UKÄ har fått i uppdrag av regeringen att utvärdera universitets och högskolors samverkan med det omgivande samhället så som det beskrivs i högskolelagen. Uppdraget fanns omnämnt redan i forskningspropositionen 2020/2021 och ska redovisas för Utbildningsdepartementet 31 oktober 2024.

En utmaning i uppdraget är att lärosätenas samverkan med det omgivande samhället är ett så stort och diversifierat område. Ett område som omfattar många delar och aktörer på olika sätt. Projektledare Anna Lundberg tycker att det är viktigt att tänka på det i arbetet med att avgränsa projektet:
– Det gäller att fokusera och avgränsa klokt efter vad som kan stötta både högskolan och det omgivande samhället på bästa sätt. Nyttan och effekterna av samverkan kan också visa sig efter ganska lång tid, så att mäta effekter av samverkan kan vara svårt. En annan utmaning är att samverkan kan innebära så många olika former av aktiviteter och relationer, det kan handla om både utbildning och om forskning. Beroende på lärosäte och ämnesområde kan samverkan ta sig mycket olika uttryck.

Läs mer här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This