NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nytt verktyg utvärderar AI och digitala verktyg för skolan

Branschorganisationen Swedish Edtest lanserar ett mer datadrivet verktyg som ska underlätta för lärare och skolledningar att hitta det största, pedagogiska värdet i olika digitala lärresurser. I den nya utformningen finns även frågor och svar som rör AI i skolan.

 – Edtest är inte stället där man testar nya grejer lite ad hoc. Edtest skapar en systematik för alla inblandade. Fokus har hela tiden varit på undervisning och didaktik och nu blir det ännu tydligare. Läraren är i förarsätet och kan med hjälp av de värderingsfrågor som finns, utforska och värdera olika digitala lärresurser. I slutfasen får bolagen en summerande utvärdering att använda i sin fortsatta produktutveckling samtidigt som de får en ökad kännedom om hur det faktiskt fungerar ute i klassrummen. All kvalitativ digital produktutveckling måste baseras på användarnas behov, säger Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry och t.f. projektledare för Swedish Edtest, i ett pressmeddelande.

Den nya funktionaliteten ger användarna verktyg att fatta informerade beslut om lärresursanvändning och förhoppningen är att pedagoger och skolledare tydligare ska kunna se pedagogiska värden hos digitala lärresurser. Detta kan enligt Johanna Karlén bland annat skapa en insiktsfull dialog mellan beställare och leverantör.Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This