NY

Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma

För få söker sig till järnvägsbranschen trots goda jobbmöjligheter "Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma". Då är lösningen inte fler utbildningar. Det behövs fler sökande och fler studerande – utbildningarna och jobben finns...

Utbildningsministern värderar folkhögskolorna högt

Flera folkhögskolor har tvingats lägga ner utbildningar till bristyrken på grund av det ekonomiska läget. ”De hade redan innan detta läge en tuff ekonomisk situation och jag förstår att det krävs prioriteringar inom verksamheterna”, säger utbildningsminister Johan...

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OECD – har kommit med rekommendationer som syftar till att bidra till en förbättrad kompetensförsörjning

Stärkt koordinering, samarbete och flernivåsamverkan inom kompetensförsörjningssystemet,

Ökade möjligheter för relevanta aktörer att bidra i samverkan för en väl fungerande kompetensförsörjning,

En stärkt datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt lärande.

Rekommendationerna bygger på ett omfattande arbete där OECD haft dialog med ett 60-tal myndigheter och andra organisationer inom kompetensförsörjningsområdet. I december publiceras projektets slutrapport.

Arbetet har skett inom projektet “Strengthening the Governance of the Swedish Skills System” med hjälp av EU:s reformstödsprogram TSI och OECD – OCDE som expertstöd.

Här hittar ni rekommendationerna:

 

Förra

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This