NY

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OECD Om lärande under COVID-19

Den 24 januari 2022 på den internationella utbildningsdagen släppte OECD sin rapport om How Learning Continued during the COVID-19 Pandemic: Global Lessons from Initiatives to Support Learners and Teachers

I en gemensam konferens presenterades rapporten under den internationella utbildningsdagen

Vincent-Lancrin, S., C. Cobo Romaní and F. Reimers (eds.) (2022), How Learning Continued during the COVID-19 Pandemic: Global Lessons from Initiatives to Support Learners and Teachers, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/bbeca162-en.

Rapport samlar 45 av de utbildningskontinuitetsberättelser som gemensamt dokumenterades av OECD, Världsbanken, Harvards Global Education Innovation Initiative och HundreD under den första vågen av skolnedläggningar i samband med covid-19-pandemin. Den täcker en mängd olika exempel på hur regeringar och icke-statliga organisationer snabbt reagerade på skolnedläggningar för att implementera en strategi för elever runt om i världen att fortsätta studera. Även om de ofta baseras på användningen av digitala lösningar, riktar sig dessa lösningar till specifika lösningar som syftar till akademiskt lärande, socioemotionellt stöd, lärares professionella utveckling, etc. Boken täcker exempel från låg-, medel- och höginkomstländer på alla kontinenter och drar några lärdomar. av dessa snabba svar för att ombilda en post-pandemisk utbildning över hela världen. Läs mer här och ladda ner rapporten

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This