NY

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OECD Om lärande under COVID-19

Den 24 januari 2022 på den internationella utbildningsdagen släppte OECD sin rapport om How Learning Continued during the COVID-19 Pandemic: Global Lessons from Initiatives to Support Learners and Teachers

I en gemensam konferens presenterades rapporten under den internationella utbildningsdagen

Vincent-Lancrin, S., C. Cobo Romaní and F. Reimers (eds.) (2022), How Learning Continued during the COVID-19 Pandemic: Global Lessons from Initiatives to Support Learners and Teachers, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/bbeca162-en.

Rapport samlar 45 av de utbildningskontinuitetsberättelser som gemensamt dokumenterades av OECD, Världsbanken, Harvards Global Education Innovation Initiative och HundreD under den första vågen av skolnedläggningar i samband med covid-19-pandemin. Den täcker en mängd olika exempel på hur regeringar och icke-statliga organisationer snabbt reagerade på skolnedläggningar för att implementera en strategi för elever runt om i världen att fortsätta studera. Även om de ofta baseras på användningen av digitala lösningar, riktar sig dessa lösningar till specifika lösningar som syftar till akademiskt lärande, socioemotionellt stöd, lärares professionella utveckling, etc. Boken täcker exempel från låg-, medel- och höginkomstländer på alla kontinenter och drar några lärdomar. av dessa snabba svar för att ombilda en post-pandemisk utbildning över hela världen. Läs mer här och ladda ner rapporten

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This