NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Gå kurs om OER via MOOC

unesco_oer

 

 

 

 

Lär Dig mer om OER genom OER MOOCen Från  Central Institute of Educational Technology and Commonwealth of Learning (COL) och med Ramesh Sharma (Indien)

 ”Teach Smarter with Open Educational Resources”

Registrerera Dig här

OER Open Educational Resources benämns oftast på svenska som Öppna digitala lärresurser, och är oftast omnämnda i plural Det är ett begrepp som beskriver de utbildningsresurser som finns tillgängliga digitalt, ofta via internet. De är öppna på så sätt att de får användas, kopieras och spridas fritt. I vissa fall får de även omarbetas av användaren. Oftast används licenser för öppet innehåll såsom Creative commons på lärresurser som är tillgängliga enligt OER-principen.

När man talar om användandet av OER menar man ofta även begreppet OEP, Open Educational Practices. Tankarna bakom öppna digitala lärresurser härstammar från 1994 då Wayne Hodgins myntade begreppet ”learning object”. Hodgins lyfte med detta fram relationen utbildning och digital teknik. När sedan MIT började lägga ut kursmaterial på internet via sitt OpenCourseWare 2001 bidrog även det till utvecklingen inom området. År 2002 användes OER som faktisk term i samband med ett forum som UNESCO arrangerade, där deltagarna ville enas om ett universalt begrepp. År 2012 lanserade UNESCO Parisdeklarationen om OER och uppmanande samtliga medlemmar att inom de närmaste åren införa och nyttja OER. Även EU initiativet ”Opening up Educaation betonar vikten av att nyttja potentialerna i OER.

En MOOC-kurs (eng. Massive Open Online Course), storskalig öppen nätkurs, är en avgiftsfri distanskurs som kan läsas av tusentals kursdeltagare till liten lärarinsats. Förutom en omfattande mängd traditionellt kursmaterial för e-lärande såsom inspelade videolektioner, baseras moocar på interaktiva uppgifter som kursdeltagaren löser enskilt eller i grupp, och snabbt erhåller återkoppling på av varandra eller genom automaträttning.

En föregångare till mooc-kurser var det nätkursmaterial som MIT år 2002 släppte fritt för alla lärosäten att använda, och de öppna digitala lärresurser (OER) som samma år lanserades av Unesco.

Begreppet mooc tillkom år 2008 inom open access-rörelsen, och myntades av Dave Cormier och Bryan Alexander under en öppen nätkurs kallad ”Connectivism and Connective Knowledge”. Begreppet fick stor uppmärksamhet när 160 000 studenter från 190 länder registrerade sig på en mooc-kurs om artificiell intelligens som Stanford University startade hösten 2011. Mooc-kurser har därefter startats av en rad välrenommerade universitet över hela världen, ofta inom ramen för utbildningskonsortier, men även på collegenivå och lägre. Moocar har sedan våren 2013 beskrivits som mitt i en hypekurva

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This