NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Gå kurs om OER via MOOC

unesco_oer

 

 

 

 

Lär Dig mer om OER genom OER MOOCen Från  Central Institute of Educational Technology and Commonwealth of Learning (COL) och med Ramesh Sharma (Indien)

 ”Teach Smarter with Open Educational Resources”

Registrerera Dig här

OER Open Educational Resources benämns oftast på svenska som Öppna digitala lärresurser, och är oftast omnämnda i plural Det är ett begrepp som beskriver de utbildningsresurser som finns tillgängliga digitalt, ofta via internet. De är öppna på så sätt att de får användas, kopieras och spridas fritt. I vissa fall får de även omarbetas av användaren. Oftast används licenser för öppet innehåll såsom Creative commons på lärresurser som är tillgängliga enligt OER-principen.

När man talar om användandet av OER menar man ofta även begreppet OEP, Open Educational Practices. Tankarna bakom öppna digitala lärresurser härstammar från 1994 då Wayne Hodgins myntade begreppet ”learning object”. Hodgins lyfte med detta fram relationen utbildning och digital teknik. När sedan MIT började lägga ut kursmaterial på internet via sitt OpenCourseWare 2001 bidrog även det till utvecklingen inom området. År 2002 användes OER som faktisk term i samband med ett forum som UNESCO arrangerade, där deltagarna ville enas om ett universalt begrepp. År 2012 lanserade UNESCO Parisdeklarationen om OER och uppmanande samtliga medlemmar att inom de närmaste åren införa och nyttja OER. Även EU initiativet ”Opening up Educaation betonar vikten av att nyttja potentialerna i OER.

En MOOC-kurs (eng. Massive Open Online Course), storskalig öppen nätkurs, är en avgiftsfri distanskurs som kan läsas av tusentals kursdeltagare till liten lärarinsats. Förutom en omfattande mängd traditionellt kursmaterial för e-lärande såsom inspelade videolektioner, baseras moocar på interaktiva uppgifter som kursdeltagaren löser enskilt eller i grupp, och snabbt erhåller återkoppling på av varandra eller genom automaträttning.

En föregångare till mooc-kurser var det nätkursmaterial som MIT år 2002 släppte fritt för alla lärosäten att använda, och de öppna digitala lärresurser (OER) som samma år lanserades av Unesco.

Begreppet mooc tillkom år 2008 inom open access-rörelsen, och myntades av Dave Cormier och Bryan Alexander under en öppen nätkurs kallad ”Connectivism and Connective Knowledge”. Begreppet fick stor uppmärksamhet när 160 000 studenter från 190 länder registrerade sig på en mooc-kurs om artificiell intelligens som Stanford University startade hösten 2011. Mooc-kurser har därefter startats av en rad välrenommerade universitet över hela världen, ofta inom ramen för utbildningskonsortier, men även på collegenivå och lägre. Moocar har sedan våren 2013 beskrivits som mitt i en hypekurva

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This