NY

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Olycklig låsning i frågan om fjärr- och distansundervisning


Nyligen publicerade Per-Arne Andersson (SKR) på sin Skolblogg ett inlägg om missuppfattningar kring distansutbildning.
SVERD har kommenterat den artikeln med att vi ser dagligen att det går att uträtta en hel del jobb på distans med hjälp av datorkommunikation och då borde det gå utmärkt att använda sådana hjälpmedel också i distansundervisningen. Det förutsätter dock ett stort utvecklingsarbete som vi inte kan klara av var och en för sig. Vi behöver samverka för att utveckla effektiv distansundervisning och samtidigt göra den mer individuell och personlig. Går vi samman kan vi lära av alla goda initiativ som tagits under våren 2020 för att klara framtida utmaningar också. Ulf Sandström ordförande Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD).

Läs mer på SKR skolblogg och Per Arne Anderssons inlägg om olycklig låsning i fråga om fjärr och distansundervisning.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This