NY

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...

Europen Open and Digtal Learning week 11-15 nov.”Tomorrow’s Teaching & Learning”

European Open and Digital Learning Week (EODLW) – 11-15 november 2024 –  EDEN Digital Learning Europe är värd för arrangemanget "European Open and Digital Learning Week" (EODLW) för nionde året i rad. Årets tema är: Tomorrow's Teaching & Learning Evenemanget...

Det är en nödvändighet att utbilda lärare i att använda chatbotar

Chatbotar som tex Chat GPT använder sig av en teknik som kallas för "Generative Pre-training Transformer" (GPT). Denna teknik gör det möjligt för chatboten att generera svar på frågor och följa samtal på ett mer naturligt sätt än man tidigare lyckats göra. I...

Könsklyftan på högskolan växer

Det är vanligare att kvinnor pluggar vidare efter gymnasiet än män – och könsklyftan fortsätter att växa. Bland de som tog studenten år 2019 hade 66 procent av kvinnorna och 48 procent av männen börjat studera vidare på högskola inom fem år efter examen, enligt nya...

Nya siffror om barn, föräldrar och skärmar

Internetstiftelsen släpper en delrapport av undersökningen Svenskarna och internet med fokus på barn och ungas skärmanvändning. "Barnen och internet" Dag: 4 dec TID: 09:00-10:00 Webbsändning. Se anmälan nedan. För barn i Sverige finns ingen tydlig gräns mellan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i tidningen Vi lärare.

Relationen mellan lärare och elev blir då en annan, för att inte tala om relationen mellan eleverna som plötsligt blir rivaler.

Vem behöver en lärare om betygens främsta syfte är att rangordna elever, inte att ge feedback om den aktuella kunskapsnivån undrar skribenten?

Om skollagen inte längre ger elever någon kunskapsrätt – vilket är exakt vad betyget E, och dess definierande följeslagare F, innebär – hur ska då skattebetalarna någonsin kunna avkräva ansvar av de skolor om de inte tillför tillräckliga resurser till utbildningen?

Läs mer här: https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/att-saga-adjo-till-f-ar-att-sopa-problemen-under-mattan/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This