Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg
Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i tidningen Vi lärare.
Relationen mellan lärare och elev blir då en annan, för att inte tala om relationen mellan eleverna som plötsligt blir rivaler.
Vem behöver en lärare om betygens främsta syfte är att rangordna elever, inte att ge feedback om den aktuella kunskapsnivån undrar skribenten?
Om skollagen inte längre ger elever någon kunskapsrätt – vilket är exakt vad betyget E, och dess definierande följeslagare F, innebär – hur ska då skattebetalarna någonsin kunna avkräva ansvar av de skolor om de inte tillför tillräckliga resurser till utbildningen?
Läs mer här: https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/att-saga-adjo-till-f-ar-att-sopa-problemen-under-mattan/