NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för...

Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen granskat 29 kommuner som bedriver kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå på entreprenad. Granskningen har gällt kvaliteten i arbetet med de rektorsuppgifter som handlar om att skapa förutsättningar för en rättvisande och likvärdig betygssättning....

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan. Vad ska vi svara på frågan om vi kan vara trygga? Maria Wiman skriver i en artikel i webbtidningen Vilärare att -Mest av allt vill jag ha ett sansat efterspel. Låt inte detta bli ett slagträ i en infekterad...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i tidningen Vi lärare.

Relationen mellan lärare och elev blir då en annan, för att inte tala om relationen mellan eleverna som plötsligt blir rivaler.

Vem behöver en lärare om betygens främsta syfte är att rangordna elever, inte att ge feedback om den aktuella kunskapsnivån undrar skribenten?

Om skollagen inte längre ger elever någon kunskapsrätt – vilket är exakt vad betyget E, och dess definierande följeslagare F, innebär – hur ska då skattebetalarna någonsin kunna avkräva ansvar av de skolor om de inte tillför tillräckliga resurser till utbildningen?

Läs mer här: https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/att-saga-adjo-till-f-ar-att-sopa-problemen-under-mattan/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This