NY

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Open education – global challenges

Tuesday 5 februari 2013
14.00 – 15.00 (CET) Webinar using Adobe Connect. Read more

Language: English
Free of charge. Registration required!
Registered participants will be informed of the address to the meeting room 1-2 days before the webinar.Open education is moving rapidly into the global spotlight. Organisations such as UNESCO, OECD and now the European Commission are discussing how the use of open educational resources can be further encouraged and forming strategies for how we can move from simply making resources available on the net to developing practices and a culture around open education.

In June 2012 UNESCO drew up the Paris OER Declaration urging member states to develop national strategies for the development of OER. The European Commission is also actively supporting the growth of OER through the present initiative Opening up education.

In this webinar you will meet some of the key international figures in this movement:

  • Dr Rory Mc Greal  (UNESCO OER Chair, Athabasca University, CA)/Dr Rory McGreal, will describe the global development and key factors for the mainstream implementation of OER in higher education. Rory McGreal is is the UNESCO/COL Chair in Open Educational Resources and a professor of Computer Technologies in Education in the Centre for Distance Education at Athabasca University – Canada’s Open University. He is also Director of the Technology Enhanced Knowledge Research Institute. He researches OER and open systems and networks from technological, pedagogical and policy perspectives and how these work on mobile devices for M-learning.
  • Jan Hylén has contributed to several UNESCO and OECD studies and will talk about global developments from a Swedish perspective.

Some questions to consider:

  • How can the use of open educational resources gain broad support in higher education?
  • How can good practice and a culture of openness be promoted?
  • How can Nordic universities cooperate in the development of OER?

Target group: Educational decision makers, teachers, librarians and other interested persons.

REGISTER HERE!

Arranged by: Lund university, Linnaeus university, ITHU, .SE, SUNET, nätverket Dela!

Open education – global challenges

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This