NY

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Övertro till inspelning av online-sessioner

Nikole D. Patson, Ohio State University, ifrågasätter värdet av inspelade sessioner i en artikel i Faculty Focus om Collaborative Note-taking as an Alternative to Recording Online Sessions. Hon menar att inspelningar kan hämma diskussioner då det kan förekomma att det finns en känsla av att inte vilja ge uttryck för sin åsikter, då det skulle kunna uppfattas felaktigt: Dessutom är det inte inte så ofta man går tillbaka till inspelningarna, då de delvis förlorat nyhetsvärdet. Hon menar också att vad gäller lärande är det tveksamt om och van man lär sig av dessa inspelningar. Hon menar att det är mer fruktsamt att arbeta med kollaborativt skrivande som ett alternativ.

Faculty Focus

In collaborative note-taking, students work together to provide a set of notes to share with the entire class. For each class session, I assign two students the task of taking notes. During class, note takers record their notes in a Google doc that I create ahead of time. After class, they are given an additional 24 hours to clean up the notes before the document is posted to our LMS. I assign note-taking pairs based on students’ assessments of their own ability to take notes during class. The rest of the students in the course are expected to continue taking their own notes during class and are allowed to make suggestions for additions to the notes.

Förutom att ge ett skriftligt dokumentation över lektionssessionen, stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en lärande gemenskap. Kollaborativa anteckningar signalerar att studenterna ska ta en aktiv roll i sina kamrats framgångar såväl som sina egna. Detta arbetssätt ger även mekanismer för att checka studenternas förståelse, något som något som ofta anses utmanande i online-inlärningsmiljön. Slutligen stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en inkluderande inlärningsmiljö. Att anta denna praxis krävs att mer tid läggs på att prata om anteckningsstrategier vilket stöder studenter som har eventuella problem med dokumentation och att värdera andras åsikter.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This