NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Övertro till inspelning av online-sessioner

Nikole D. Patson, Ohio State University, ifrågasätter värdet av inspelade sessioner i en artikel i Faculty Focus om Collaborative Note-taking as an Alternative to Recording Online Sessions. Hon menar att inspelningar kan hämma diskussioner då det kan förekomma att det finns en känsla av att inte vilja ge uttryck för sin åsikter, då det skulle kunna uppfattas felaktigt: Dessutom är det inte inte så ofta man går tillbaka till inspelningarna, då de delvis förlorat nyhetsvärdet. Hon menar också att vad gäller lärande är det tveksamt om och van man lär sig av dessa inspelningar. Hon menar att det är mer fruktsamt att arbeta med kollaborativt skrivande som ett alternativ.

Faculty Focus

In collaborative note-taking, students work together to provide a set of notes to share with the entire class. For each class session, I assign two students the task of taking notes. During class, note takers record their notes in a Google doc that I create ahead of time. After class, they are given an additional 24 hours to clean up the notes before the document is posted to our LMS. I assign note-taking pairs based on students’ assessments of their own ability to take notes during class. The rest of the students in the course are expected to continue taking their own notes during class and are allowed to make suggestions for additions to the notes.

Förutom att ge ett skriftligt dokumentation över lektionssessionen, stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en lärande gemenskap. Kollaborativa anteckningar signalerar att studenterna ska ta en aktiv roll i sina kamrats framgångar såväl som sina egna. Detta arbetssätt ger även mekanismer för att checka studenternas förståelse, något som något som ofta anses utmanande i online-inlärningsmiljön. Slutligen stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en inkluderande inlärningsmiljö. Att anta denna praxis krävs att mer tid läggs på att prata om anteckningsstrategier vilket stöder studenter som har eventuella problem med dokumentation och att värdera andras åsikter.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This