Nikole D. Patson, Ohio State University, ifrågasätter värdet av inspelade sessioner i en artikel i Faculty Focus om Collaborative Note-taking as an Alternative to Recording Online Sessions. Hon menar att inspelningar kan hämma diskussioner då det kan förekomma att det finns en känsla av att inte vilja ge uttryck för sin åsikter, då det skulle kunna uppfattas felaktigt: Dessutom är det inte inte så ofta man går tillbaka till inspelningarna, då de delvis förlorat nyhetsvärdet. Hon menar också att vad gäller lärande är det tveksamt om och van man lär sig av dessa inspelningar. Hon menar att det är mer fruktsamt att arbeta med kollaborativt skrivande som ett alternativ.
In collaborative note-taking, students work together to provide a set of notes to share with the entire class. For each class session, I assign two students the task of taking notes. During class, note takers record their notes in a Google doc that I create ahead of time. After class, they are given an additional 24 hours to clean up the notes before the document is posted to our LMS. I assign note-taking pairs based on students’ assessments of their own ability to take notes during class. The rest of the students in the course are expected to continue taking their own notes during class and are allowed to make suggestions for additions to the notes.
Förutom att ge ett skriftligt dokumentation över lektionssessionen, stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en lärande gemenskap. Kollaborativa anteckningar signalerar att studenterna ska ta en aktiv roll i sina kamrats framgångar såväl som sina egna. Detta arbetssätt ger även mekanismer för att checka studenternas förståelse, något som något som ofta anses utmanande i online-inlärningsmiljön. Slutligen stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en inkluderande inlärningsmiljö. Att anta denna praxis krävs att mer tid läggs på att prata om anteckningsstrategier vilket stöder studenter som har eventuella problem med dokumentation och att värdera andras åsikter.